Tendr bez výhrad. Metroprojekt a SŽDC mohou začít chystat dráhu na letiště

Rozhovor: Praha se přiblížila rychlodráze na letiště (zdroj: ČT24)

Praha se o krok přiblížila přímému železničnímu spojení městského centra a letiště Václava Havla. Proti tendru na stavbu dráhy mezi Veleslavínem a Ruzyní se žádný z účastníků neodvolal, a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) s vítěznou společností Metroprojekt tak mohla podepsat potřebné smlouvy. Cestující by měli nový letištní spoj využít nejdřív v roce 2023.

Metroprojekt a projektoví inženýři z firmy Sudop Praha v tendru vyhráli se svou nabídkou projektu za necelých 60,96 milionu korun. Kromě nich se o stavbu nové trasy v pražské železniční síti ucházel Sudop Brno s nabídkou o sto tisíc vyšší a firma Cedop; její nabídka padesátimilionového projektu sice byla nejnižší, komise ji ale z konečného výběru vyřadila kvůli nesplnění kvalifikačních kritérií.

„Cílem je rok 2023,“ dodává k možnému zahájení provozu generální ředitel vítězného Metroprojektu David Krása. „Projekt v minulosti trpěl nezájmem ze strany státu, teď vládní garnitura a ministerstvo projekt intenzivně podporují a motivem je možnost získání dotací z fondů Evropské unie, které jsou uvažovány do roku 2020 s přesahem do roku 2023, kdy by trasa měla být uvedena do provozu. Jestli se to podaří splnit, ukáží následující roky.“

Podzemní nádraží na letišti

Trasa má být součástí modernizované tratě mezi pražským Masarykovým nádražím a Kladnem. Vlastní dráha k letišti má vzniknout na zelené louce, odbočkou z Veleslavína. Projekt si také vyžádá hned dvojí náročné hloubení. V pražských Dejvicích, které mají sloužit jako uzlový bod pro návazné linky městské dopravy, se kvůli námitkám místních vlak přesune pod zem a do Veleslavína bude pokračovat tunelem.

Spolu s kolejemi se pod zem přesune i dejvické nádraží, které by se zároveň mělo o několik set metrů přiblížit k současnému vestibulu stanice metra Hradčanská. „Hlavním cílem je zrychlit dopravu a zkrátit přestupy na další druhy veřejné dopravy,“ doplňuje vedoucí střediska dopravních staveb Petr Zobal.

„Cestovní doba se uvažuje na 22 až 27 minut podle toho, v jakých stanicích by vlaky stavěly. Na plánované trase jsou dvě nové zastávky, a to jízdní dobu trochu prodlužuje,“ dodal s tím, že hloubení čeká stavaře na letišti, kde by měla vzniknout podzemní železniční stanice.

Schéma rychlodráhy na pražské letiště
Zdroj: ČTK

Přijdou výkupy

Pokud jde o technické a úřední podmínky, Krása informoval o tom, že plán stavby už prošel úspěšným posouzením vlivu na životní prostředí (EIA) i studií proveditelnosti, která hodnotila ekonomickou efektivnost nové dráhy. Nyní je potřeba vypracovat potřebnou dokumentaci pro územní rozhodnutí a s její pomocí získat stavební povolení.

Zda nedojde ke zdržení právě zde, ukáží následující měsíce, protože část trasy má vést po soukromých pozemcích, které je teprve potřeba vykoupit. Minimálně dalších šest let tak budou muset cestující mířící do odletových hal využívat dosavadní možnosti přepravy. 

  • Metro: Na zelené lince A vystoupit ve stanici Nádraží Veleslavín a přestoupit na autobus číslo 119, na žluté lince B jsou to pak stanice Zličín a Anděl (Na Knížecí) a návazné autobusy 100 nebo 191. Přeprava probíhá v běžném tarifu Opencard a Lítačky nebo standardní jízdenky za 32 korun na 90 minut.
  • Airport Express Českých drah: Autobusový spoj částečně obsluhuje linku metra C a od budovy pražského hlavního nádraží vyjíždí co čtvrt až půl hodinu. Cesta na letiště mu podle jízdního řádu trvá 33 minut, na rozdíl od předchozích variant, ale není součástí systému Pražské integrované dopravy. Pro cestující to tak znamená 60 korun za dospělého, polovinu za cestující dítě. Malé děti do šesti let a zavazadla jsou zdarma.
  • Komerční linky: Web pražského letiště nabízí spoje od RegioJetu a LeoExpresu. Zatímco žluté autobusy zajíždějí k oběma terminálům, Leo Express svým klientům nabízí „pouze“ navazující spoj na zmiňovaný Airport Express. Cestující z Českého Krumlova, Českých Budějovic, Veselí nad Lužnicí a Tábora doveze k hlavnímu nádraží a tam už musejí přestoupit. Cenově se tak proto nabídky špatně porovnávají.
  • Taxi: Při cestě od hlavního nádraží vycházejí ceny jednotlivých poskytovatelů na 350 až 540 korun.