Tendr bez výhrad. Metroprojekt a SŽDC mohou začít chystat dráhu na letiště

11 minut
Rozhovor: Praha se přiblížila rychlodráze na letiště
Zdroj: ČT24

Praha se o krok přiblížila přímému železničnímu spojení městského centra a letiště Václava Havla. Proti tendru na stavbu dráhy mezi Veleslavínem a Ruzyní se žádný z účastníků neodvolal, a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) s vítěznou společností Metroprojekt tak mohla podepsat potřebné smlouvy. Cestující by měli nový letištní spoj využít nejdřív v roce 2023.

Metroprojekt a projektoví inženýři z firmy Sudop Praha v tendru vyhráli se svou nabídkou projektu za necelých 60,96 milionu korun. Kromě nich se o stavbu nové trasy v pražské železniční síti ucházel Sudop Brno s nabídkou o sto tisíc vyšší a firma Cedop; její nabídka padesátimilionového projektu sice byla nejnižší, komise ji ale z konečného výběru vyřadila kvůli nesplnění kvalifikačních kritérií.

„Cílem je rok 2023,“ dodává k možnému zahájení provozu generální ředitel vítězného Metroprojektu David Krása. „Projekt v minulosti trpěl nezájmem ze strany státu, teď vládní garnitura a ministerstvo projekt intenzivně podporují a motivem je možnost získání dotací z fondů Evropské unie, které jsou uvažovány do roku 2020 s přesahem do roku 2023, kdy by trasa měla být uvedena do provozu. Jestli se to podaří splnit, ukáží následující roky.“

Podzemní nádraží na letišti

Trasa má být součástí modernizované tratě mezi pražským Masarykovým nádražím a Kladnem. Vlastní dráha k letišti má vzniknout na zelené louce, odbočkou z Veleslavína. Projekt si také vyžádá hned dvojí náročné hloubení. V pražských Dejvicích, které mají sloužit jako uzlový bod pro návazné linky městské dopravy, se kvůli námitkám místních vlak přesune pod zem a do Veleslavína bude pokračovat tunelem.

Spolu s kolejemi se pod zem přesune i dejvické nádraží, které by se zároveň mělo o několik set metrů přiblížit k současnému vestibulu stanice metra Hradčanská. „Hlavním cílem je zrychlit dopravu a zkrátit přestupy na další druhy veřejné dopravy,“ doplňuje vedoucí střediska dopravních staveb Petr Zobal.

„Cestovní doba se uvažuje na 22 až 27 minut podle toho, v jakých stanicích by vlaky stavěly. Na plánované trase jsou dvě nové zastávky, a to jízdní dobu trochu prodlužuje,“ dodal s tím, že hloubení čeká stavaře na letišti, kde by měla vzniknout podzemní železniční stanice.

Schéma rychlodráhy na pražské letiště
Zdroj: ČTK

Přijdou výkupy

Pokud jde o technické a úřední podmínky, Krása informoval o tom, že plán stavby už prošel úspěšným posouzením vlivu na životní prostředí (EIA) i studií proveditelnosti, která hodnotila ekonomickou efektivnost nové dráhy. Nyní je potřeba vypracovat potřebnou dokumentaci pro územní rozhodnutí a s její pomocí získat stavební povolení.

Zda nedojde ke zdržení právě zde, ukáží následující měsíce, protože část trasy má vést po soukromých pozemcích, které je teprve potřeba vykoupit. Minimálně dalších šest let tak budou muset cestující mířící do odletových hal využívat dosavadní možnosti přepravy. 

  • Metro: Na zelené lince A vystoupit ve stanici Nádraží Veleslavín a přestoupit na autobus číslo 119, na žluté lince B jsou to pak stanice Zličín a Anděl (Na Knížecí) a návazné autobusy 100 nebo 191. Přeprava probíhá v běžném tarifu Opencard a Lítačky nebo standardní jízdenky za 32 korun na 90 minut.
  • Airport Express Českých drah: Autobusový spoj částečně obsluhuje linku metra C a od budovy pražského hlavního nádraží vyjíždí co čtvrt až půl hodinu. Cesta na letiště mu podle jízdního řádu trvá 33 minut, na rozdíl od předchozích variant, ale není součástí systému Pražské integrované dopravy. Pro cestující to tak znamená 60 korun za dospělého, polovinu za cestující dítě. Malé děti do šesti let a zavazadla jsou zdarma.
  • Komerční linky: Web pražského letiště nabízí spoje od RegioJetu a LeoExpresu. Zatímco žluté autobusy zajíždějí k oběma terminálům, Leo Express svým klientům nabízí „pouze“ navazující spoj na zmiňovaný Airport Express. Cestující z Českého Krumlova, Českých Budějovic, Veselí nad Lužnicí a Tábora doveze k hlavnímu nádraží a tam už musejí přestoupit. Cenově se tak proto nabídky špatně porovnávají.
  • Taxi: Při cestě od hlavního nádraží vycházejí ceny jednotlivých poskytovatelů na 350 až 540 korun.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
14:29Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Výstraha ČHMÚ: Na Šumavě až dvacet centimetrů sněhu, silný vítr na východě Česka

V Pošumaví a na Šumavě může ve středu napadnout pět až dvacet centimetrů sněhu, hrozí i sněhové jazyky. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). V části Moravskoslezského a Olomouckého kraje bude na Štědrý den také foukat silný vítr, v nárazech může mít až 70 kilometrů za hodinu.
před 11 hhodinami

Kdy a kde bude na Štědrý den sněžit? Podívejte se na přehlednou mapu

Na některých místech Česka by mohlo na Vánoce sněžit. Nebude jich mnoho, sněhu bude spíše málo, ale naděje na bílou pokrývku existuje.
před 11 hhodinami

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
včeraAktualizovánovčera v 15:58

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
včera v 13:35

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
včera v 11:47

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
včeraAktualizovánovčera v 09:02

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025
Načítání...