Riziko na přejezdech neklesá, dopravci volají po jejich zrušení

Události v regionech: Jen sekundy dělily vlak od srážky s kamionem (zdroj: ČT24)

Vzácnou shodu mezi železničními dopravci přinesl další z řady incidentů na železničních přejezdech. V Chocni na trati z Prahy do České Třebové uvíznul kamion a vlak před ním dokázal jen těsně zastavit. Dopravci, kteří si často nemohou přijít na jméno, se shodují, že by měl stát jako vlastník kolejí i přejezdů situaci urychleně změnit – nejlépe na koridorech přejezdy zcela zrušit.

Před rokem v létě zemřeli po srážce s kamionem na přejezdu ve Studénce tři lidé, kteří cestovali Pendolinem Českých drah. Jen těsně se obdobné nehodě vyhnuli cestující v jednotce Flirt, která patří Leo Expressu, a podobně jako v Pendolinu v ní jsou cestující hned za kabinou strojvedoucího.

Přejezd v Chocni je ale vidět zdaleka, a tak vlak stihl zastavit. „Pár vteřin šoku a překvapení, no a potom rychlobrzda a použití všech dostupných prostředků k zastavení vlaku,“ popsal kritické okamžiky strojvedoucí Tomáš Kalus.

Nehod na přejezdech letos přibývá, podle Jana Kučery z Drážní inspekce se počet mrtvých zvýšil o více než 60 procent. Především se však takřka s železnou pravidelností objevují další a další incidenty, v nichž hrají hlavní roli kamion na zavřeném přejezdu a vlak. Většinou vše dobře dopadá, ale loňská tragédie ve Studénce ukázala, že občas ne.

Železniční dopravci proto chtějí, aby stát více investoval do zabezpečení přejezdů. „Nedisciplinovanost řidičů je často velmi vysoká. Čím vyšší zabezpečení přejezdů, tím lépe pro železniční dopravu,“ zdůraznil mluvčí skupiny Student Agency Aleš Ondrůj.

Na nejvytíženějších tratích, kde vlaky jezdí až 160kilometrovou rychlostí, by podle dopravních společností přejezdy neměly být vůbec. „Přejezdy, zejména na vytížených trasách, by měly být mimoúrovňové. Dlouhodobě apelujeme na ministerstvo, aby s tím něco udělalo,“ zdůraznil generální ředitel Leo Expressu Peter Köhler.

Diskuse o úplném zrušení přejezdů probíhala ovšem již po loňské nehodě Pendolina a kamionu ve Studénce, výsledek byl jednoznačný: Úprava všech míst na mimoúrovňové křížení by byla tak drahá, že se zrušením všech přejezdů na čtyřech tranzitních koridorech nelze počítat.

„Modernizace přejezdu ve srovnání s úrovňovým křížením vyjde několikanásobně levněji,“ srovnal tehdy ředitel brněnského inspektorátu Drážní inspekce Josef Dvořák.

Samotný přejezd ve Studénce nejspíše zanikne, mimoúrovňová křížení by měla nahradit i několik dalších přejezdů. „Máme vybráno 24 přejezdů, které půjdou na řadu první,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

S úplným rušením přejezdů ale Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nepočítá. Spíše se pokusí o další zvyšování bezpečnosti na těch stávajících.

Nový inteligentní přejezd již SŽDC testuje v Pardubicích. Jeho technologie umí odhalit, jestli se na přejezdu někdo nezastavil. Dalším krokem by mělo být varování strojvedoucích, jaké by se jistě hodilo i v aktuální choceňské mimořádné události. Než ale začnou být inteligentní přejezdy běžné a z Pardubic se rozšíří třeba i do Chocně, bude trvat léta.