Oproti loňsku zemřelo na přejezdech dvakrát víc lidí

Mrtvých na přejezdech přibylo. Červená řidiče nezastaví (zdroj: ČT24)

Počet mrtvých při nehodách na železničních přejezdech se v první polovině letošního roku oproti loňsku zdvojnásobil. V minulém roce zemřelo do konce června devět lidí, letos je obětí už jednadvacet. K většině nehod došlo na přejezdech se semafory bez závor, hlavní příčinou byly chyby řidičů.

Na přejezdech se v letošním prvním pololetí stalo 82 nehod, což je o čtyři více než za stejné období v roce 2015. Nejvíce havárií, zhruba dvě pětiny, zaznamenala Drážní inspekce na přejezdech s výstražnými světly bez závor. Inspekce doporučuje na každý nově budovaný přejezd závory.

A dodatečně vybavit starý přejezd stojí 2–4 miliony korun. „Má pro toho účastníka silničního provozu opravdu psychologický efekt, kdy se před něho postaví jakási hradba,“ říká mluvčí inspekce Martin Drápal. Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marka Iliaše přišly investice do modernizace necelých 280 přejezdů v posledních třech letech na téměř 2,3 miliardy korun.

Závorami je opatřen každý osmý přejezd

Železničních přejezdů je dnes v České republice 8001. Nejvíc jich je zabezpečeno pouze křížem, celkem jde o 4252 z nich. Takzvaných automatických přejezdů se světly je 2180. O polovinu méně pak má závory – celkem jich je 1170.

Statistiky SŽDC přisuzují vinu za nehody na přejezdech řidičům a chodcům v 99 procentech. Lidé si často ani neuvědomují, že vjíždí či vchází na přejezd v nesprávnou chvíli. Hlavním argumentem bývá, že závory jdou někdy dolů zbytečně brzy.

Od tragédie ve Studénce se na přejezdu nic nezměnilo

Zanedlouho uplyne rok od jedné z nejtragičtějších nehod na přejezdu ve Studénce, kde srážku rychlovlaku s polským kamionem nepřežili 3 lidé. Desítky lidí se zranily. Politici i odborníci po nehodě slibovali lepší zabezpečení, hovořilo se i o mimoúrovňovém křížení.

Dřevěné závory jsou ale stále to jediné, co odděluje auta od vlaků projíždějící skoro stošedesátikilometrovou rychlostí. A nezměnilo se ani to, že přes přejezd můžou stále projíždět těžká nákladní vozidla. Město pro ně totiž novou cestu stále chystá. Na přejezd se více zaměřují policisté, kamerový záznam z přejezdu prohlíží denně.

Vydáno pod