Hradec smlouvu s CTP odmítl, příjezdové pozemky k černé stavbě nevydá

4 minuty
Události: Hradec odmítl snahy CTP o legalizaci černých skladů
Zdroj: ČT24

Hradec Králové se nevzdá svých parcel ve prospěch silničního přivaděče k areálu společnosti CTP Invest. Rozhodli o tom městští zastupitelé, kteří tak setrvali u odmítavého stanoviska k objektu, jenž na kraji města před dvěma lety vyrostl načerno a o stavební povolení žádal dodatečně. Firma nyní hrozí soudem.

Obchodní park se sklady začala nizozemská společnost CTP Invest bez povolení budovat na podzim 2014 na královéhradecké louce u výpadovky na Ostravu. Areál měl podle původních plánů nabídnout přes 21 tisíc metrů čtverečních pronajímatelné plochy a celková plocha parku měřila přes pět hektarů. Hodnota investice, o kterou ovšem ve městě nestáli, se pohybovala asi 410 milionů korun.

Po několika neúspěšných výzvách úřadů k zastavení stavby firma přerušila práce začátkem března 2015, v tu dobu ale už téměř stihla dokončit první halu – a druhou začala stavět. Investice v ten moment už přesahovala dvě stě milionů, a firma požádala o vydání dodatečného stavebního povolení.

Příjezdová cesta jako zlomený klíč k černé stavbě

Řízení o něm je ale na žádost CTP nyní přerušené, protože Nizozemci metodou cukru a biče začali usilovat o klíč k legalizaci své stavby – městský pozemek, na kterém má stát silniční přivaděč. Zastupitelstvo města již problém řešilo dvakrát loni na podzim a zastupitelé vždy odmítli firmě dát se stavbou silnice souhlas. Ten je podmínkou pro to, aby CTP mohla pro stavbu získat i dodatečné stavební povolení.

Stavaři nabídli městu patnáctimilionový dar, pokud budou moct pokračovat – a v létě firma CTP město dopisem vyzvala, aby do 29. srpna poskytlo souhlasy se stavbou příjezdové cesty na městských parcelách nebo uhradilo škodu osm milionů eur (220 milionů Kč) nebo zahájilo jednání o smírném řešení. V dopise firma uvedla, že pokud město nezareaguje, skončí spor u soudu.

Radnice následně začala s firmou jednat o dohodě o narovnání, jejíž součástí by vedle udělení souhlasu s využitím pozemku mělo být také vzdání se požadavku na náhradu škody ze strany CTP Invest. Zastupitelé se ale na svém aktuálním zasedání postavili k dohodě, která by firmě poskytla městské pozemky, odmítavě.

Ve hře přitom byly hned dva návrhy. První, z pera společnosti, neprošla v poměru hlasů 9:20, druhá magistrátní v poměru 13:15, přitom potřebný souhlas musel být devatenáctihlasý. Jak informoval krajský zpravodaj ČT Vlastimil Weiner, dodatečnou legalizaci stavby podporoval například exministr zdravotnictví za TOP 09 Leoš Heger nebo bývalý místopředseda Evropského parlamentu Oldřich Vlasák nebo celý klub ODS.

Firma chce žádat odškodné: 220 milionů

CTP přitom městský souhlas potřebovala do konce října, dokdy je přerušené řízení o dodatečném stavebním povolení. Nyní je pravděpodobné, že státní správa toto řízení zastaví a bude pokračovat v paralelním (a dosud rovněž zmrazeném) řízení o odstranění stavby.

Firma v inzerátu v pondělním vydání Hradeckého deníku uvedla, že v případě nepřijetí dohody bude uplatňovat svá práva soudní cestou, což potvrdil i konzultant firmy Boris Kudláček.

„Dohoda mohla být dobrým kompromisem pro obě dvě strany. Takto nám nezbyde nic jiného než se obrátit na soud a domáhat se svých práv soudně,“ řekl s tím, že firma chce nárokovat odškodné ve výši 220 milionů korun.

Další rozhodování je nyní na státní správě. Ani otevřené řízení o odstranění černé stavby ale ještě nemusí znamenat její zbourání. Společnost sice u města neuspěla, příjezdovou cestu by ale mohla vybudovat i na soukromém pozemku, jen s mnohem vyššími náklady. Zda je tato možnost ve hře, není podle zpravodaje Weinera dosud jasné.

Černá stavba v Hradci Králové není první, do které se nizozemská společnost podnikatele Remona Vose pustila. V roce 2015 zahájila bez stavebního povolení stavbu výrobní haly v Přešticích. Nakonec ale dostala dodatečné povolení a za stavbu načerno nedostala ani pokutu. Bez ní se však neobešla jiná akce CTP v Mladé Boleslavi. Stavební úřad nizozemského developera postihl za to, že v rozporu se stavebním povolením spojila v bezděčínské zóně dvě haly do jedné.

Nejméně daleko dospěl pokus firmy stavět bez povolení v Brně na místě, kde měla vzniknout hala Amazonu. Internetový obchod však nakonec do Brna nezamířil, a tak vše zůstalo u terénních úprav. Stížnost občanů nakonec úřad uzavřel s tím, že se nic zásadního nestalo.

Rozestavěné haly firmy CTP Invest
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 4 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 5 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánovčera v 18:56

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánovčera v 15:53

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
včera v 15:48

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
včera v 15:11

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
včeraAktualizovánovčera v 15:09

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
včera v 13:47
Načítání...