Zakázka ŘSD za 220 milionů má jednoho uchazeče. Ostatní mluví o nesplnitelných podmínkách

Podmínky pro archeologický průzkum na D11 splnil jediný uchazeč (zdroj: ČT24)

O zakázku Ředitelství silnic a dálnic za 220 milionů korun se přihlásil jediný uchazeč. Jde o archeologický průzkum na trase dálnice D11 mezi Smiřicemi a Jaroměří. Věc má ale háček. Archeologové z místně příslušného Muzea východních Čech v Hradci Králové se zlobí, že přísné a těžko splnitelné podmínky tendru jim přihlášení znemožnily. Jsou navíc přesvědčení, že nikdo kompetentní je ani splnit nemohl.

Podle zadávací dokumentace může průzkum realizovat jen firma, která měla za poslední tři roky tři podobné zakázky – každou nejméně za 15 milionů korun.

Podle archeologa Miroslava Nováka z Muzea východní Čechy je ale taková podmínka nesplnitelná. „Ptali jsme se archeologického ústavu, ptali jsme se partnerů v území, dalších příspěvkových organizací nebo jiných subjektů a zatím se nám nepodařilo najít nikoho, kdo by to splňoval,“ dodává ředitelka muzea Naďa Machková Prajzová.

Ředitelství silnic a dálnic přesto jednu nabídku dostalo. Poslalo ji sdružení firmy Sovis, hradecké univerzity a Archeologického ústavu Olomouc. ŘSD v tom problém nevidí. „V případě, že byť jen jediný zájemce podal nabídku, tak by samozřejmě mohl být vyhlášen vítězem,“ tvrdí mluvčí Jan Rýdl. Podmínky tendru podle něj navíc nejsou ničím ojedinělým. Prakticky stejné platily i u Přerova na posledním úseku dálnice D1. 

Vítězná firma stejně bude s místními archeology spolupracovat

Hradečtí muzejníci ale nevěří, že uchazeč podmínky splnil. Sami mají jen jednu ze tří požadovaných referencí. Firma, která zakázku nakonec získá, bude navíc stejně muset s místními archeology spolupracovat. Podle zákona jim totiž musí odevzdat všechny nálezy.

„Pokud jsou krajští archeologové u toho, je situace levnější. Pokud se ale nálezy budou přebírat od jiného subjektu, tak dochází k navyšování personálních výdajů na naše lidi, kteří to musí přebírat,“ upozornila Prajzová.

Při průzkumu na celé trase z Hradce do Jaroměře musí pracovat 12 až 15 archeologů, na padesát lidí středního personálu a stovky dělníků. Práce archeologů jsou podle Rýdla obvykle plánované na rok. ŘSD nyní na úsek žádá o stavební povolení. „Finišujeme s posledním pozemkem, který je právně problematický. Pokud vše vyjde, jak chceme, v závěru stavební sezony příštího roku bychom měli začít stavět,“ doplnil.