Boom parkovišť pro kola v Hradci končí, žádné další nepřibude

Události v regionech: Královéhradecká radnice pozastavila přípravy na výstavbu dvou parkovacích domů pro kola (zdroj: ČT24)

Někdejší hit Hradce Králové, totiž parkovací věže pro jízdní kola, ztratil na přitažlivosti. Zatím jsou ve městě dvě parkoviště a radnice chystala stavbu dvou dalších. Poté, co soutěž na ně zrušil antimonopolní úřad, se však vedení města rozhodlo, že se o stavbu dále pokoušet nebude. Míní totiž, že o druhou z již stojících věží je podstatně nižší zájem než o tu nejstarší, která stojí u nádraží. Autor projektu však své věže hájí, nevidí důvod, proč by neměly vzniknout i další.

Nejstarší automatické parkoviště pro kola vzniklo u královéhradeckého nádraží již před čtyřmi lety a bývá plné. Město parkovací věže, pro které nalezl jejich tvůrce Rudolf Bernart inspiraci na Tchaj-wanu, zaujaly a donedávna plánovalo stavbu dalších.

Poté, co Bernart postavil své druhé parkoviště u nákupního centra, však radní nadšení opustilo. Věž totiž působí prázdněji než ta původní. Když Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendry na cyklověže před univerzitou a u nemocnice, rozhodli se, že se o stavbu už pokoušet nebudou. „Slibovali jsme si od parkovacích věží více,“ podotkl náměstek primátora Jindřich Vendlich (TOP 09).

Rudolf Bernart je přitom přesvědčen, že druhý parkovací dům lidé vyhledávají podobně jako ten u nádraží. Upozornil, že během srpna ho využilo tisíc lidí. Sice nevypadá tak vytíženě, to je však dáno jinou strukturou cyklistů. „Je tady absence dlouhodobého parkování,“ poukázal.

Podle náměstkyně primátora Romany Liškové (nestr. za HDK) ještě není rozhodnutí radních definitivní. Uvedla, že se pouze „rozhodli, že počkáme“ a mezitím vyhodnotí informace o využitelnosti dalších parkovacích věží. Napovědět by měla například anketa mezi univerzitními studenty, kterým by jedna z věží měla sloužit.

Jedno nové parkoviště pro kola v Hradci Králové přesto vznikne, a to u nádraží. Poslouží jako náhrada nejstarší z královéhradeckých cyklověží, která nemůže zůstat na svém místě kvůli připravované demolici nedalekého hotelu. Nové automatické parkoviště však již nebude mít podobu věže. „Kam by se to bývalo hodilo, to se architektům nelíbilo. Tak se nakonec všichni shodli, že (…) to půjde do země,“ uvedla Romana Lišková.

Ačkoli je Hradec Králové kolébkou cyklověží, již není jediným městem v Česku, které je má. Od loňského prosince funguje věž v Přerově, kterou by podle odhadů za první rok provozu mělo využít na 15 tisíc cyklistů. O zřízení podobného zařízení uvažuje i břeclavská radnice. Parkovací domy fungují bez obsluhy, cyklisté si z kol nemusí nic sundávat a mohou si na něm nechat i přilbu, brašny a další věci. K vyzvednutí kola slouží žeton s čipem, který cyklista dostane při uložení kola.