Novou vizáž oslavilo brněnské nádraží návratem oblíbené znělky

Na hlavním nádraží v Brně končí výluka, která na čtvrt roku odklonila velkou část regionálních vlaků na jiná místa ve městě. Novou tvář během ní dostala ostrovní nástupiště číslo dvě a tři. Bez omezení začnou vlaky přes hlavní nádraží jezdit v pondělí. Již od nedělního odpoledne se pak změnila podoba nádražních hlášení.

Během rekonstrukce dostala nástupiště nový povrch s dlažbou a vodicími pásy pro zrakově handicapované. Nové je také zastřešení peronů i odvodnění a podchody k nástupištím nechala Správa železniční dopravní cesty vyčistit. Celkem SŽDC zaplatila 92 milionů korun.

Nové jsou kromě nástupišť také přilehlé koleje. „Vyměnily se kolejnice, pražce a drobné kolejivo. Dále se rekonstruoval služební přejezd, nástupištní objekty pro výpravčí nebo železniční most přes ulici Špitálka,“ shrnula mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Všechny práce ještě nejsou podle oblastního ředitele SŽDC Miroslava Konečného hotové. Pondělní obnovení neomezeného provozu to však neohrozí. „Za plného provozu budou pokračovat už pouze dokončovací práce, které však neomezí cestující,“ ubezpečil.

UDÁLOSTI: Tříměsíční výluka na brněnském hlavním nádraží končí (zdroj: ČT24)

Mluvčí společnosti Kordis JmK Květoslav Havlík upozornil, že v souvislosti s koncem železniční výluky se od pondělí změní jízdní řády i na některých regionálních autobusových linkách. Jejich spoje mimořádně nahrazovaly zrušené vlaky a jezdily do Brna. „Nyní už
budou končit na původních terminálech,“ přiblížil mluvčí.

Předzvěstí návratu regionálních vlaků na hlavní nádraží je již od nedělního odpoledne změna podoby staničního hlášení. Podobně jako v minulosti je uvozuje melodie „Hvězdy jsou jak sedmikrásky nad Brnem“. Ta na brněnském nádraží zněla od zavedení automatizovaného hlášení až do roku 2014. Po výměně informačního systému ji nahradil gong. „Veřejnost volala po návratu sedmikrásek,“ podotkl Květoslav Havlík.

Výluka na hlavním nádraží v Brně trvala od 11. června. Nedotkla se dálkových vlaků. Regionální linky, které nádražím procházejí, však buď končily jinde, nebo byly rozděleny na dvě oddělené větve. Například vlaky od Břeclavi končily na kusých kolejích hlavního nádraží a nepokračovaly dále směrem na Žďár nad Sázavou. Bylo nutné přestoupit v Modřicích, odkud náhradní vlaky pokračovaly mimo hlavní nádraží do Židenic a odtud po obvyklé trase.

Rekonstrukce nástupišť u průjezdných kolejí brněnského hlavního nádraží proběhla přesto, že nádraží na současném místě nemá zůstat. V Brně sice pokračuje diskuse o budoucí poloze nádraží, nástupiště se však mají stěhovat tak jako tak. Buď budou zhruba v lokalitě nynějšího dolního nádraží na nákladním průtahu, nebo posunuta mírně na jihozápad tak, aby nebyla v oblouku. Současná poloha, respektive poloměr oblouku kolejí totiž mimo jiné znemožňuje zvýšit hranu nástupišť nad 380 milimetrů.