Úřad pro ochranu hospodářské soutěže letos na jaře, zatím nepravomocně, zrušil řádný šestimiliardový tendr Královéhradeckého kraje na nové dopravce pro roky 2017 až 2026. Nový postup je podle kraje v souladu se zákonem o veřejných zakázkách, který pro takovýto případ umožňuje použití jednacího řízení bez uveřejnění. Vybrané firmy tak zajistí dopravu do doby, než ji budou dělat dopravci vybraní ve standardním zadávacím řízení.
V závěru července kraj oslovil třináct dopravců. „V průběhu srpna s nimi budeme jednat o ceně dopravního výkonu a obchodních a technických podmínkách poskytování veřejné služby. Budeme se chtít pohybovat ve stejné finanční úrovni, kterou vynakládá kraj na veřejnou autobusovou dopravu dnes,“ uvedla mluvčí hejtmanství Martina Götzová.
Kraj očekává, že jednání s dopravci mohou mít i více kol. „Důležité je, že cestující by žádnou změnu od 1. ledna 2017 neměli zaznamenat. Není v plánu žádné omezení ani rušení spojů,“ dodala mluvčí.
Kraj zároveň zvažuje i variantu, že by si vytvořil vlastní linkovou autobusovou dopravu. Zadal si kvůli tomu zpracování studie. O jejích výsledcích bude jednat až nově zvolené zastupitelstvo. Podle prvotních úvah by kraj mohl pro zázemí vlastního dopravce využít 15 pracovišť krajské správy a údržby silnic.
Opozice: Cenu by mohlo snížit oslovení dalších dopravců
Od opoziční KDU-ČSL ale zaznívá kritika, vadí jim zejména to, že v rámci jednacího řízení bez uveřejnění byli osloveni stávající dopravci. „Je jasné, že stávající dopravci nebudou mít snahu snížit cenu. Likviduje se tím komerční prostředí,“ řekl předseda KDU-ČSL a kandidát do krajského zastupitelstva Pavel Bělobrádek. Kdyby podle něj byli osloveni i další dopravci, dala by se cena snížit. Pokud by krajní naléhavost pokračovala po celých deset let, mohla by úspora z nižší ceny jít podle Bělobrádka do desítek milionů korun.
Kraj soutěž na nové dopravce vypsal loni v září. Obálky s nabídkami se měly otevírat v prosinci, ale termín pak byl po kritice odborů a kvůli změnám v zadávací dokumentaci postupně posunut na duben. Antimonopolní úřad tendr začátkem dubna zastavil a na začátku května zrušil.
Kraj podle úřadu porušil zákon o veřejných zakázkách několika netransparentními a diskriminačními požadavky v zadávacích podmínkách. Kraj s rozhodnutím nesouhlasí a podal proti němu rozklad. Jako nejzazší termín pro uzavření smluv z tendru si kraj stanovil 31. červenec.
Tendr nejostřeji kritizovaly odbory, podle nichž tendr neřešil růst platů řidičů a zadávací řízení bylo připravené diletantsky. Nová soutěž by podle odborů měla být vypsána podle jednotné metodiky zadávání autobusových tendrů v celém Česku. Námitky proti tendru podaly i některé dopravní společnosti.