
Události v regionech: Není jasné, kteří dopravci spoje na 320 linkách zajistí
Královéhradecký kraj uvažuje, že jako první region založí vlastní dopravní podnik alespoň s 250 vozy. Takový krok by vyřešil složitou situaci, ve které se kraj ocitl kvůli velkému autobusovému tendru. Sám ho sice zrušit nechtěl, i když podmínky výběru ostře kritizovali odboráři. Protože ale soutěž zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže – byť nepravomocně – cítí radní, že jim docházejí možnosti.
Kraj sice doufá, že uspěje s rozkladem proti rozhodnutí ÚOHS, ale i tak zřejmě nestihne případné vítěze vybrat do konce července, což je nejzazší termín k tomu, aby mohli od ledna začít jezdit. Jak v takové situaci postupovat, chce kraj slyšet od právníků. Vypsal proto ještě jednu soutěž – na advokátní kancelář, která připraví provizorní řešení. „To zveřejníme ve druhé polovině června,“ nastínil krajský radní pro dopravu Karel Janeček (ČSSD).
Podle odborářů ale existuje jasné a jednoduché řešení. „Navrhujeme, aby Královéhradecký kraj prodloužil smlouvy stávajícím dopravcům o dva až čtyři roky,“ uvedl Jiří Kuchynka z Odborového svazu dopravy. Poukázal, že takto postupoval po zrušení jeho soutěže Liberecký kraj.
To ale kraj odmítá. „To podle legislativy Evropské unie nejde,“ odmítl prodloužení stávajících smluv radní Janeček. V úvahu by však mohla připadnout varianta dočasně vybrat zjednodušenou soutěží – v jednacím řízení bez uveřejnění.
Provoz na regionálních linkách v Královéhradeckém kraji zajišťuje 14 dopravců. Nejvíce linek v regionu provozují Arriva Východní Čechy, BusLine a CDS Náchod. V nepravomocně zrušené soutěži je kraj rozdělen na osm oblastí.