Královéhradecký kraj hledá cestu z autobusové pasti, uvažuje i o vlastním dopravním podniku

Události v regionech: Není jasné, kteří dopravci spoje na 320 linkách zajistí (zdroj: ČT24)

Prodloužit smlouvy stávajícím autobusovým dopravcům nechce Královéhradecký kraj. Jeho vedení tvrdí, že to neumožňuje legislativa. Krajský tendr na nové dopravce ale zrušil ÚOHS. Za možné východisko považují radní založení dopravního podniku, který by patřil kraji.

Královéhradecký kraj uvažuje, že jako první region založí vlastní dopravní podnik alespoň s 250 vozy. Takový krok by vyřešil složitou situaci, ve které se kraj ocitl kvůli velkému autobusovému tendru. Sám ho sice zrušit nechtěl, i když podmínky výběru ostře kritizovali odboráři. Protože ale soutěž zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže – byť nepravomocně – cítí radní, že jim docházejí možnosti.

Kraj sice doufá, že uspěje s rozkladem proti rozhodnutí ÚOHS, ale i tak zřejmě nestihne případné vítěze vybrat do konce července, což je nejzazší termín k tomu, aby mohli od ledna začít jezdit. Jak v takové situaci postupovat, chce kraj slyšet od právníků. Vypsal proto ještě jednu soutěž – na advokátní kancelář, která připraví provizorní řešení. „To zveřejníme ve druhé polovině června,“ nastínil krajský radní pro dopravu Karel Janeček (ČSSD).

Podle odborářů ale existuje jasné a jednoduché řešení. „Navrhujeme, aby Královéhradecký kraj prodloužil smlouvy stávajícím dopravcům o dva až čtyři roky,“ uvedl Jiří Kuchynka z Odborového svazu dopravy. Poukázal, že takto postupoval po zrušení jeho soutěže Liberecký kraj.

To ale kraj odmítá. „To podle legislativy Evropské unie nejde,“ odmítl prodloužení stávajících smluv radní Janeček. V úvahu by však mohla připadnout varianta dočasně vybrat zjednodušenou soutěží – v jednacím řízení bez uveřejnění.

Provoz na regionálních linkách v Královéhradeckém kraji zajišťuje 14 dopravců. Nejvíce linek v regionu provozují Arriva Východní Čechy, BusLine a CDS Náchod. V nepravomocně zrušené soutěži je kraj rozdělen na osm oblastí.