Komunikace se budou čistit častěji. Kvůli špatnému ovzduší

Na cesty v Moravskoslezském kraji vyjíždějí čisticí vozy častěji. Aby regionu ulevily od prachu v ovzduší, uklidí vybrané zdejší silnice ne dvakrát ročně, jak ukládá zákon, ale hned šestkrát. Krajskou pokladnu to vyjde ročně na 8 milionů korun.

Podle náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje Daniela Havlíka je takzvané nadlimitní čištění přínosné. Osm milionů korun, které do něj navíc investuje kraj, se příznivě projevuje na snížení množství prachu, který by se jinak z komunikací dostával do ovzduší. „Jde o 1400 tun,“ okomentoval Havlík celkovou hmotnost prachu a dalších nežádoucích látek, které ze silnic a ulic odstraní speciální vozy.

Největší míru znečištění pozorují úklidoví pracovníci na hlavních tazích, které protínají Moravskoslezský kraj. Například vůz Iva Kociána, který čisticí auto řídí již devět let, smete v Opavě za jediný víkend kolem 50 tun prachu.

Čisticí vozy vyjedou častěji (zdroj: ČT24)

Čety silničářů v Moravskoslezském kraji uklidí ve čtyřech cyklech na 400 kilometrů cest. Častěji než jinde se kromě Opavy čistí komunikace také v Ostravě, Frýdku-Místku, Karviné a také v Třinci, tedy všude tam, kde míra znečištění vzduchu dlouhodobě překračuje povolené limity.

S úklidem komunikací se pojí mnohá omezení pro řidiče. „Řidiči by se měli připravit na to, že úklidové stroje jezdí rychlostí 15 kilometrů za hodinu,“ podotkla mluvčí Správy silnic Moravskoslezského kraje Šárka Vlčková.

Do boje se znečištěným ovzduším v Moravskoslezském kraji se kromě úklidových čet pustilo v poslední době také Ministerstvo životního prostředí. Na podzim chce vypsat výzvu, v níž bude 150 milionů korun z Národního programu Životní prostředí. Bude určena krajům, obcím a jejich organizacím. Na pořízení ekologických vozů budou moci získat dotaci pravděpodobně 80 000 až 150 000 korun.

Zlepšit kvalitu ovzduší mají i dotace na výměnu starých kotlů na tuhá paliva za ekologičtější. „Realizovalo se přes 4000 výměn,“ uvedl hejtman Miroslav Novák (ČSSD).

V neposlední řadě se moravskoslezské ovzduší snaží zlepšit rovněž jeho největší průmysloví znečišťovatelé. Například hutní podnik ArcelorMittal Ostrava (AMO) již vybudoval zařízení za dvě miliardy korun, která ročně zachytí o 520 tun prachu více než dosud.

Moravskoslezský kraj se s nevalnou kvalitou ovzduší potýká dlouhodobě. Velmi špatné rozptylové podmínky jsou zde na podzim a v zimě. Kvalitu ovzduší kromě průmyslu ovlivňuje i doprava a topení v domácnostech, ale také škodliviny ze sousedního Polska. Maximální povolený počet překročení imisního limitu pro polétavý prach je přitom stanoven na 35 dní v roce. Odborníky z Ústavu experimentální medicíny Akademie věd nedávno překvapila míra znečištění ovzduší ve Vratimově. Naměřili zde totiž srovnatelné množství prachu a karcinogenů jako v Ostravě-Radvanicích, které patří k nejznečištěnějším oblastem v Česku.