V rámci pražské integrované dopravy (PID) přibudou v Praze a Středočeském kraji zastávky, budou zkráceny intervaly a zavedeny nové vlakové linky. Změny začnou platit od 13. prosince. Do systému PID mají být začleněny i přívozy ve středních Čechách. Praha a Středočeský kraj do budoucna chystají kompletní integraci veřejné dopravy.
V pražské a středočeské dopravě přibudou od neděle nové linky i zastávky
„Vize Prahy je, aby se železniční doprava stala páteřním typem dopravy, tedy aby byla zvýšena intenzita spojů, přibyly linky tam, kde nejsou, a byly dobudovány nové zastávky,“ řekl náměstek pražské primátorky Petr Dolínek (ČSSD).
Na území hlavního města začne fungovat v neděli nová zastávka Praha-Běchovice střed. „Vznikla v rámci rekonstrukce trati z Prahy na Úvaly a nabízí možnost dalšího rozvoje, například vznik parkoviště P+R,“ řekl Petr Tomčík, ředitel organizace Ropid, která plánuje PID.
V kratším intervalu nově pojedou o víkendu vlaky linky S3 z Vršovic do Čakovic. Dosud jezdily každé dvě hodiny, nově bude interval hodinový. Na lince S34 z Čakovic na Masarykovo nádraží budou nově jezdit dva motorové vozy. Ve Kbelích pak bude na obě linky navazovat nová midibusová linka 159.
Znovu začne jezdit vlak na trase Mělník - Mšeno - Mladá Boleslav
Na území Středočeského kraje začne opět po roce jezdit vlak mezi Mělníkem, Mšenem a Mladou Boleslaví. Obnovení provozu na této trati podpořilo v petici 5 tisíc místních obyvatel.
Pracovníci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) na trati vyměnili staré dřevěné pražce za betonové a osadili ji bezstykovou kolejí. Oprava stála 342 milionů korun, díky nové technologii bude jízda vlakem pohodlnější a tišší.
Zcela nový vlakový spoj vznikne mezi Hostivicí a Středokluky a navýšen bude počet spojů mezi Strančicemi, Čelákovicemi a Lysou nad Labem, tento vlak projíždí i Prahou.
Autobusová linka 380 pak bude nově končit u nádraží v Berouně a autobus 490 z Ondřejova do Strančic bude mít kratší interval.
Novinkou, která je postupně zaváděna, jsou tzv. průjezdné vlaky. Ty začínají ve Středočeském kraji, projedou Prahou a končí v jiném středočeském městě.
Do PID mají být v budoucnu také začleněny tři ze středočeských přívozů, například v Libčicích nebo Vraném nad Vltavou. Kdy se tak stane, ale zatím není jasné, Ropid musí podmínky ještě vyjednat s příslušnými obcemi.
Oba kraje chystají do budoucna kompletní sjednocení dopravy. Zřídit integrovaný dopravní systém znamená propojení městské a regionální dopravy, železnice, metra, tramvají, trolejbusů, autobusů, ale také přívozů či lanovky do jednoho systému. Zároveň to má znamenat využití příměstské dopravy pro obsluhu města a prodloužení městských linek pro obsluhu regionu. Cestující by jezdili podle jednotného tarifu. V rámci slučování mají vznikat i parkoviště P+R.
Příměstské vlakové linky S využije denně téměř 117 tisíc cestujících, nejvytíženější je linka S9 z Prahy směrem na Benešov s 24 tisíci cestujícími denně, na druhém místě je S7 jedoucí z Úval přes Prahu na Beroun s 22 tisíci a třetí S1 z Prahy do Kolína s 21 tisíci cestujícími. Téměř 73 procent cestujících pak jezdí s jízdenkami PID.