V pražské a středočeské dopravě přibudou od neděle nové linky i zastávky

V rámci pražské integrované dopravy (PID) přibudou v Praze a Středočeském kraji zastávky, budou zkráceny intervaly a zavedeny nové vlakové linky. Změny začnou platit od 13. prosince. Do systému PID mají být začleněny i přívozy ve středních Čechách. Praha a Středočeský kraj do budoucna chystají kompletní integraci veřejné dopravy.

„Vize Prahy je, aby se železniční doprava stala páteřním typem dopravy, tedy aby byla zvýšena intenzita spojů, přibyly linky tam, kde nejsou, a byly dobudovány nové zastávky,“ řekl náměstek pražské primátorky Petr Dolínek (ČSSD).

Na území hlavního města začne fungovat v neděli nová zastávka Praha-Běchovice střed. „Vznikla v rámci rekonstrukce trati z Prahy na Úvaly a nabízí možnost dalšího rozvoje, například vznik parkoviště P+R,“ řekl Petr Tomčík, ředitel organizace Ropid, která plánuje PID.

Události v regionech: Novinky a změny v dopravě v Praze a ve Středočeském kraji (zdroj: ČT24)

V kratším intervalu nově pojedou o víkendu vlaky linky S3 z Vršovic do Čakovic. Dosud jezdily každé dvě hodiny, nově bude interval hodinový. Na lince S34 z Čakovic na Masarykovo nádraží budou nově jezdit dva motorové vozy. Ve Kbelích pak bude na obě linky navazovat nová midibusová linka 159.

Znovu začne jezdit vlak na trase Mělník - Mšeno - Mladá Boleslav

Na území Středočeského kraje začne opět po roce jezdit vlak mezi Mělníkem, Mšenem a Mladou Boleslaví. Obnovení provozu na této trati podpořilo v petici 5 tisíc místních obyvatel. 

Pracovníci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) na trati vyměnili staré dřevěné pražce za betonové a osadili ji bezstykovou kolejí. Oprava stála 342 milionů korun, díky nové technologii bude jízda vlakem pohodlnější a tišší.

Zcela nový vlakový spoj vznikne mezi Hostivicí a Středokluky a navýšen bude počet spojů mezi Strančicemi, Čelákovicemi a Lysou nad Labem, tento vlak projíždí i Prahou.

Na trati kolem Českého Brodu se výrazně zvyšuje počet spojů. V Dobrovízi jsme vyhověli Amazonu.
Miloš Petera
hejtman Středočeského kraje

Autobusová linka 380 pak bude nově končit u nádraží v Berouně a autobus 490 z Ondřejova do Strančic bude mít kratší interval.

Novinkou, která je postupně zaváděna, jsou tzv. průjezdné vlaky. Ty začínají ve Středočeském kraji, projedou Prahou a končí v jiném středočeském městě.

Do PID mají být v budoucnu také začleněny tři ze středočeských přívozů, například v Libčicích nebo Vraném nad Vltavou. Kdy se tak stane, ale zatím není jasné, Ropid musí podmínky ještě vyjednat s příslušnými obcemi.

Oba kraje chystají do budoucna kompletní sjednocení dopravy. Zřídit integrovaný dopravní systém znamená propojení městské a regionální dopravy, železnice, metra, tramvají, trolejbusů, autobusů, ale také přívozů či lanovky do jednoho systému. Zároveň to má znamenat využití příměstské dopravy pro obsluhu města a prodloužení městských linek pro obsluhu regionu. Cestující by jezdili podle jednotného tarifu. V rámci slučování mají vznikat i parkoviště P+R.

Příměstské vlakové linky S využije denně téměř 117 tisíc cestujících, nejvytíženější je linka S9 z Prahy směrem na Benešov s 24 tisíci cestujícími denně, na druhém místě je S7 jedoucí z Úval přes Prahu na Beroun s 22 tisíci a třetí S1 z Prahy do Kolína s 21 tisíci cestujícími. Téměř 73 procent cestujících pak jezdí s jízdenkami PID.