Bez Amazonu plány na nový dálniční sjezd v Brně váznou

S Amazonem i bez něj, brněnská průmyslová zóna Černovická terasa znamená tisíce aut, která denně projíždějí přilehlou městskou částí Slatina. Dálniční sjezd, který by dopravu odvedl z obydlených částí, slíbil už Zemanův kabinet v roce 2000. Hotový měl být v roce 2005, nakonec nestojí dodnes.

Naposledy se o jeho stavbě mluvilo v souvislosti s Amazonem, dnes už úřady opět mlčí. Stavba dálničního sjezdu do brněnské průmyslové zóny Černovická terasa se stále odsouvá. A tak bydlištěm Františka Hromka v městské části Slatina denně projíždějí tisíce aut. „Třeba křižovatkou Řípská – Tuřanka denně projede 20 tisíc aut, z toho jedna pětina jsou náklaďáky a kamiony. Problémy nejsou jen ve Slatině, ale i v Tuřanech, Líšni a Šlapanicích,“ popsal Hromek.

Sám začal před deseti lety sbírat podpisy pod petici, kterou chtěl úřady upozornit na nárůst nákladní dopravy. Neúspěšně. „Poslední tři až čtyři roky se to rapidně zhoršuje, a to byla situace hrozná už před deseti lety,“ dodal Hromek.

O dopravě hovoří obyvatel Slatiny František Hromek (zdroj: ČT24)

Byl i jedním z těch, kteří bojovali proti stavbě skladu společnosti Amazon, který plánoval zbudovat halu právě v brněnské průmyslové zóně. Kvůli němu se místní báli nárůstu už tak husté dopravy. To bylo paradoxně naposledy, kdy se o stavbě dálničního sjezdu výrazněji mluvilo. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) se tehdy po vzoru svého předchůdce Zemana zavázal, že exit skutečně vznikne, a to do roku 2017.

Vláda ČR ukládá ministru dopravy a spojů ve spolupráci se Státním fondem dopravní infrastruktury zabezpečit výstavbu dopravního napojení území Brněnské průmyslové zóny s termínem dokončení v roce 2005.
Usnesení vlády ČR 970 ze 4. 10. 2000

„Plně rozumím, proč Brno trvá na tom, aby se v souvislosti s investicí Amazonu řešilo napojení průmyslové zóny Černovická terasa na dálnici D1. Pokud by se zóna dále rozvíjela, znamenalo by to stále větší zatížení silnic v okolí. Jediným systémovým řešením je právě nové napojení. Chci garantovat, že výstavba dálniční přípojky bude pro vládu jak rozpočtová priorita, tak priorita z hlediska činnosti Ředitelství silnic a dálnic,“ řekl Bohuslav Sobotka v únoru 2014.

Developer se v souvislosti s plány na investici Amazonu zavázal vykoupit pozemky pro stavbu dálničního sjezdu a následně je bezúplatně převést na město Brno.

Projekt Amazonu ale padl a začátek stavby sjezdu se pořád odsouvá. Teď Ředitelství silnic a dálnic slibuje, že pokud půjde všechno hladce, začne se stavět v roce 2017. „Infrastruktura, která je spojená s průmyslovou zónou je naprosto nedostačující. My dáváme podněty a věříme, že se to pohne, ale bohužel není v našich silách to řešit,“ řekl starosta Slatiny Jiří Ides (ČSSD).

Infografika: Plánovaná podoba dálničního sjezdu na Černovickou terasu
Zdroj: ČT24