Pozor na umístění cyklistických semaforů, může jít o život

Hradec Králové - Mají zvyšovat bezpečnost, místo toho ale podle cyklistů ohrožují životy lidí. Speciální cyklistické semafory, které řídí dopravu v Hradci Králové, škodí - jak tvrdí sami cyklisté - víc, než kdyby na křižovatkách žádné nebyly. Na protest proto několik z nich na chvíli zakryli.

Jedna z mnoha křižovatek v Hradci Králové, kde jsou semafory pro cyklisty: Na druhé straně silnice se sice rozsvítí zelený symbol kola, přitom ale ze strany přijíždějí auta. Pokud by cyklista vyrazil, vjede jim přímo do cesty. „Cyklista může velmi snadno považovat zelené světlo, které proti němu svítí, za světlo, které je určené jemu - což není,“ uvedl jeden z účastníků protestní akce Jan Zídek.

Podle policistů je ale takové řešení správné. Cyklista by se totiž, stejně jako řidič auta, měl řídit semaforem umístěným před křižovatkou, nikoli tím za ní, jako to dělají chodci. Problém ale nastává u složitějších křižovatek, kde je například uprostřed mezi dvěma pásy silnice ostrůvek - cyklista se tak musí postupně řídit více semafory.

V Hradci Králové jsou navíc na mnoha křižovatkách přechod pro chodce a přejezd pro cyklisty vedle sebe. Když pak cyklista přijede na křižovatku a vedle chodců čeká na okraji silnice, až mu padne zelená, znamení, kterým by se měl řídit, mu svítí vlastně za zády, takže ho nevidí a nevěnuje mu pozornost. To, které vidí na druhé straně silnice, vedle semaforu pro chodce, ale není určeno jemu. Týká se až silnice za ostrůvkem, tedy úplně jiné komunikace, než kterou musí nejdřív překonat. I když tedy vidí na semaforu pro cyklisty zelenou, ve skutečnosti by mohl vjet přímo pod kola aut. 

Na místě protestu tragicky zahynula cyklistka

A právě na křižovatce, kde se protest uskutečnil, na svůj omyl či nepozornost před časem doplatila i známá Anny Poláškové. Špatně se podívala a tragicky zahynula. Paní Polášková proto přijela podpořit skupinu cyklistů, kteří se rozhodli na protest matoucí semafory zakrýt černým igelitem a lepicí páskou.

Jan Zídek na akci uvedl, že se do Hradce Králové přistěhoval před rokem a ze semaforů byl zděšený. „Říkal jsem si, že možná místní to znají, zvládají to lépe, ale nepotkal jsem jediného, který by si na to nestěžoval,“ uvedl Jan Zídek.

Mezi účastníky protestu byl i hradecký primátor Zdeněk Fink. Ten řekl, že problém už několikrát připomínkovali na dopravní komisi, takže policie o něm věděla a měla dost času věc napravit. „Myslím, že lidský život je daleko přednější než nařízení, které neplatí v celém městě stejně,“ uvedl Zdeněk Fink (HDK).

Semafor, po jakém cyklisti volají, je v Hradci Králové prý omylem

Policie ale trvá na svém - značení přesně odpovídá zákonu. Za pár minut tak na místo protestu dorazila hlídka, aby zjednala pořádek. Policista upozornil účastníky, že se dopouštějí přestupku proti bezpečnosti a plynulosti silničního provozu.

„Ačkoli chápeme motiv jednání skupiny cyklistů, nikdo nemůže svévolně zakrývat, znehodnocovat nebo poškozovat jakékoli dopravní značení,“ konstatovala Ivana Ježková, mluvčí Policie ČR Hradec Králové.

Řešení, po kterém cyklisti volají, je jeden společný semafor pro chodce i cyklisty umístěný za přechodem. Trochu paradoxní přitom je, že jeden takový v Hradci Králové skutečně je - na Gočárově třídě. Jenže se tam prý objevil vlastně omylem: „Tento konkrétní semafor není v souladu se současnou platnou legislativou. My o něm víme, ale z dostupných zdrojů nám není do této chvíle známo, kdo a na jakém základě o změně rozhodl,“ uvedla Ivana Ježková, mluvčí Policie ČR Hradec Králové.

Stačilo by jen k panáčkovi přidat symbol kola

Účastníci protestu uváději, že by přitom stačilo v semaforech pro chodce jen vyměnit skla a přidat kromě panáčka i obrázek kola. „Současná legislativa nezná dvoubarevnou světelnou soustavu společnou pro chodce a cyklisty,“ oponuje ale Ivana Ježková a dále uvádí, že podle současného zákona by se muselo jednat o tříbarevnou soustavu umístěnou za přechodem a přejezdem společným pro chodce a cyklisty. „Instalace semaforů by musela být souběžná na celém území města a předcházet by musela masivní informační kampaň,“ uzavřela Ivana Ježková.

Míst, která jsou podle cyklistů nebezpečná, je v Hradci Králové zhruba padesát. Výměna semaforů by vyšla zhruba na sto tisíc korun. Nejdřív se ale musí shodnout cyklisti, radnice a policie. Už o tom jednají druhý rok.