Bude mít Ústí svoji Blanku? Město chce poslat auta z centra pod zem

Ústí nad Labem – Čtyřkilometrový tunel by podle záměrů magistrátu měl vzniknout pod Ústím nad Labem. Ulevil by centru města od tranzitní dopravy. Radní projednali zadání studie proveditelnosti, peníze na samotnou stavbu by ale podle nich měl zajistit stát. Ten přitom možnému ústeckému tunelu nakloněn není.

Dlouhý silniční tunel, který odvede projíždějící auta z centra, staví již osm let Praha a inspirovat se chce Ústí nad Labem. Tunel by měl vést od Žižkovy ulice, která slouží jako přivaděč k dálnici D8, až do Neštěmic na východě města, kde by navázal na děčínskou silnici I/62. Současná vytížená pobřežní silnice by se potom mohla proměnit v promenádu. „Pokud se tento projekt podaří, získá (Ústí nad Labem) nadčasové řešení, které ho zbaví tranzitní dopravy a umožní regulovat dopravu v celém městě. Dopady na život by byly enormní,“ podpořil myšlenku náměstek primátora Martin Hausenblas.

Zda je úvaha vůbec reálná, má ukázat studie proveditelnosti, kterou město zadá. Na rozdíl od Prahy, která platí tunel Blanka ze svého rozpočtu, ale nepočítají Ústečtí s tím, že by zaplatili i samotnou stavbu. Poslouží k napojení dálnice D8 se státní silnicí I/62, proto by mělo jít o státní stavbu. Kolik by stála, zatím není jasné. Ministerstvo dopravy ale bez ohledu na cenu není myšlence nakloněno. „Nelze předpokládat, že nastíněný nápad města by mohl být ekonomicky efektivní,“ uvedl mluvčí úřadu Tomáš Neřold. Ministerstvo je přesvědčeno, že po dokončení dálnice přes České středohoří v Ústí a na silnici I/62 aut beztak výrazně ubude.

Pražský tunelový komplex Blanka je ve srovnání s případným čtyřkilometrovým ústeckým tunelem o polovinu delší. Jeho cena podle původních údajů měla činit 21 miliard korun, podle pozdějších vyjádření představitelů města šlo ale o nereálnou částku a od počátku se kalkulovalo s cenou o deset miliard nižší. Vícepráce ji prodražily o dalších šest miliard, část změn v projektu přitom měla spíše politickou motivaci – například ústupky městským částem či reprezentativnější Trojský most – ale o jiných hovořili stavbaři i městské vedení jako o nezbytných. Podle posledních zpráv z pražského magistrátu by se Blanka měla otevřít v září