Stavba R35 v Pardubickém kraji může začít příští rok

Vláda musí urychlit výstavbu rychlostní silnice R35. Při návštěvě Pardubického kraje to řekl premiér Bohuslav Sobotka. Spojnice mezi východními Čechami a Moravou už několik let naráží na složitou projektovou přípravu a problémové výkupy pozemků. Zablokovaná jednání se znovu rozběhla od chvíle, kdy stát zvýšil výkupní ceny. Podle premiéra Bohuslava Sobotky by stavba prvních dvou úseků R35 mohla začít příští rok.

Opatovice – Časy a Časy – Ostrov. To jsou první dva úseky budoucí rychlostní silnice, kde se jednání s majiteli pozemků hnula kupředu. „Od září jsme obeslali 99 % vlastníků pozemků a máme vykoupeno na jedné části více než 70 % vlastníků, a na druhé části kolem 50 % vlastníků,“ popsal stav Bohumil Vebr, ředitel pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic. 

Zdaleka ale není vyhráno. Několik majitelů pozemků žádá až šestnáctinásobek výkupní ceny. Přitom výstavba rychlostní silnice R35 je důležitá i pro podniky z Pardubického kraje. Například pro závod IVECO ve Vysokém Mýtě, což je největší tuzemský výrobce autobusů. Generální ředitel Iveco Czech Republic Jiří Vaněk vysvětlil, že jde jednak o distribuci již vyrobených autobusů, ale také o dodávky dílů pro výrobu - vše směřuje po stávající hlavní silnici. 

Za naprosto nezbytnou spojnici označil budoucí silnici R35 premiér Bohuslav Sobotka. Už proto, že jde o klíčovou alternativu k frekventované dálnici D1. Právě rychlostní silnice byla hlavním tématem jednání během premiérovy cesty po Pardubickém kraji. „Myslím, že v minulosti tady nebylo dobré strategické rozhodování, protože stát při přípravě R35 zaspal,“ konstatoval předseda vlády. Bohuslav Sobotka dále připomněl, že R35 by se velmi hodila v situaci, kdy se musí rekonstruovat dálnice D1. Její rekonstrukce tak musí probíhat, i když R35 jako plnohodnotná alternativa zatím není. „Ale to neznamená, že bychom měli jakkoli zpomalit z hlediska přípravy výstavby R35,“ dodal Bohuslav Sobotka (ČSSD), předseda vlády.

Podle premiéra má stávající silnice I/35 jen omezenou kapacitu a vláda může podpořit rozvoj Pardubického kraje nejvíc právě tím, že urychlí výstavbu R35. „Myslím, že první etapa, kde je vykoupeno zhruba 70 % pozemků, by mohla být zahájena už ke konci roku 2016,“ konstatoval Bohuslav Sobotka. Výstavba úseků Opatovice – Časy a Časy – Ostrov je podle premiéra v tuto chvíli prioritou ministerstva dopravy i vlády jako takové. „Myslím, že budeme mít šanci tady utratit hodně peněz z nových fondů Evropské unie,“ doplnil premiér.

Bohuslav Sobotka dále uvedl, že pokračuje i projektování a příprava další části trasy R35. V Olomouckém kraji na úseku R35 mezi Starým Městem a Mohelnicí chybí podle premiéra EIA, tedy takzvaný proces posuzování stavby na životní prostředí. „Tam samozřejmě ta věc byla výrazným způsobem komplikována,“ vysvětlil příčinu tamějšího zdržení Bohuslav Sobotka.

Stavba R35 začne ve směru od mimoúrovňové křižovatky u Opatovic nad Labem, která by měla být dokončena ještě v letošním roce. „A od ní by pak měly být zahájeny první dva úseky R35. Pevně věřím, že to bude do konce příštího roku,“ uzavřel Bohuslav Sobotka.

R35 je dlouho plánovaná rychlostní silnice mezi Libercem a Lipníkem nad Bečvou. Povede přes Hradec Králové a Olomouc. Plánování rychlostní komunikace už léta provázejí spory. Ozývají se jak ekologové, tak především majitelé dotčených pozemků, přes které má silnice vést. Po dokončení má být nejdelší rychlostní silnicí v Česku. Spojnice na Moravu má ulevit přetížené dálnici D1 a zrychlit cestování po republice.

Pardubický kraj žádá od státu peníze na přivaděče k R35

Přípravy na stavbu R35 bere vážně Pardubický kraj. Usiluje o to, aby stát zaplatil i vybudování 14 silničních přivaděčů. Ty totiž kraj považuje za takzvané vyvolané investice, a bude proto jednat se Státním fondem dopravní infrastruktury, ministerstvem dopravy a vládou o jejich financování. „Budou to stovky milionů korun a máme obavy, že z krajského rozpočtu či z podílu, který dostáváme ze Státního fondu v rámci stanovené kvóty, tak že bychom nemuseli vyjít,“ uvedl Martin Netolický (ČSSD), hejtman Pardubického kraje. Proto bude kraj podle hejtmana žádat, aby obchvaty byly součástí stavby.

Hejtman Pardubického kraje také považuje za klíčové, aby se budovaly i další úseky R35, od Vysokého Mýta směrem na východ. „Dovést dopravu do Vysokého Mýta je sice v pořádku, nicméně bez obchvatu Vysokého Mýta a dalších navazujících přivaděčů se mohou vytvářet dopravní komplikace v trase stávající I/35. Protože se dá očekávat, že celá trasa až po Mohelnici bude v roce 2022,“ uvedl hejtman Martin Netolický (ČSSD).

Přípravy budoucí silnice R35 komplikují případy, kdy mají pozemky více vlastníků. Stačí, aby byl jeden mimo republiku, nebo čelil exekuci, a výkupy se rázem citelně zbrzdí.

Policie zřizuje dálniční oddělení v místě, kde žádná dálnice není

Ve Vysokém Mýtě už brzy vznikne nové oddělení dálniční policie. A to i přesto, že se tu nová silnice ještě nestaví. Město podle starosty Františka Jiraského (ODS) nabídlo několik volných objektů, které vlastní, a policie si jeden vybrala. Policejní mluvčí Jitka Vavřinová pak doplnila, že jejich dálniční oddělení vznikne dříve, než bude R35 dobudovaná. Důvodem je velmi silný provoz na současné silnici I/35. 

Výstavba R35 v Pardubickém kraji (zdroj: ČT24)