Křeček polní je poměrně malé zvíře se zásadním vlivem na budoucí dopravu ve Zlínském kraji. A křeček se teď stal také hlavním hrdinou vyšetřování, které probíhá na Ředitelství silnic a dálnic. Na příkaz ministerstva dopravy tato státní instituce prověřuje podezřelou zakázku na monitorování křečka u Kroměříže. Za tříměsíční pozorování hlodavce šesti lidmi zaplatila téměř dva a půl milionu korun.
Tři měsíce pozorovali křečky a inkasovali skoro 2,5 milionu korun
Strategický význam křečka připomněl minulý týden při návštěvě v Trutnově prezident Miloš Zeman. Uvedl, že zelení aktivisté ve Zlínském kraji zabránili výstavbě důležité silnice na Slovensko se zdůvodněním, že na trase této silnice je chráněný živočich - a to právě křeček polní. „Zlínský kraj na své náklady a na svůj pozemek musí přesunout křečka polního - kolonii těch křečků - a bude to stát 40 tisíc korun na jednoho křečka,“ řekl 19. února v Trutnově prezident Miloš Zeman.
Zoolog Muzea východních Čech Josef Hotový upozornil, že křeček polní je u nás chráněný a obývá prostor, kde má být silnice vystavěna. „Křeček sám silnicím neškodí, on sám překážkou pro stavbu silnic není. Vzhledem k tomu, že jím obývané prostředí je ale podle zákona také chráněno, je potřeba při budování staveb v tomto území souhlasu orgánů ochrany přírody,“ uvedl Hotový.
Ředitelství silnic a dálnic objednalo studii o výskytu křečka na trase silnice R49 Třebětice–Alexovice u Kroměříže. Za tříměsíční pozorování hlodavců v této lokalitě vloni v létě zaplatilo 2 382 000 korun firmě Ekoteam Vladimíra Ludvíka z Hradce Králové.
RNDr. Vladimír Ludvík, majitel firmy Ekoteam, sídlí v kanceláři v Hradci Králové. Osobní setkání s redaktorem ČT odmítl. Po telefonu uvedl, že se vyjadřovat nechce. „Ve smlouvě v obchodních podmínkách máme, že pokud bychom poskytovali nějaké informace, tak bychom porušili podmínky,“ řekl Vladimír Ludvík.
Redaktor České televize požádal o posouzení, jak asi taková studie křečka mohla v praxi vznikat a kolik si za ni firma účtovala, soukromého detektiva Tomáše K. „Nad tím by se pozastavil asi každý. Asi firma Ekoteam, nebo pán, který ji vlastní, vzal děti na výlet na louku a řekl - děti, hledejte dírky - pak tam dal praporky, označil, která dírka je aktivní, koupil jim lízátka, jeli domů a měli vyděláno,“ uvedl detektiv Tomáš K., oslovený Českou televizí.
Zakázku vloni v září podepsala tehdejší pověřená ředitelka Ředitelství silnic Soňa Křístková.
Kontrakt se teď prověřuje
Ministerstvo dopravy nařídilo Ředitelství silnic a dálnic, aby podezřelý kontrakt detailně prověřilo. „ŘSD právě tento projekt nyní podrobuje velmi hloubkové kontrole v každém stadiu přípravy i realizace. Jakmile budeme mít výsledky, které čekáme nejpozději na začátku března, zveřejníme je,“ uvedl Jan Rýdl, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic. Na otázku, proč si ŘSD takovou analýzu vůbec dělá, odpověděl: „Protože vznikly pochyby, byli jsme dotazováni, zda je projekt v pořádku. Vznikly pochyby typu cena, výkon a podobně,“ vysvětlil Jan Rýdl a dodal, že si ŘSD chce být jisté, že někde nepochybilo, zda projekt opravdu proběhl v pořádku. „V případě, že zjistíme jakékoli pochybení, tak samozřejmě budeme postupovat tak, abychom ho napravili,“ ujistil Jan Rýdl. Co by to konkrétně mohlo znamenat, ale mluvčí ŘSD nechtěl předem konkretizovat.
Křečky z Hulína čeká stěhování
Úsek silnice R49, kde firma Ekoteam monitorovala život křečka, leží ve Zlínském kraji mezi Hulínem a Fryštákem. Cesta má v budoucnu propojit Česko a Slovensko. Proti silničářům se ovšem postavili ekologové, kteří jako svůj trumf vytáhli právě křečka polního.
Na jaře by měla specializovaná firma křečky v místě budoucí silnice pochytat a přesídlit je na jiné, vhodnější místo. Zatím by se měli stěhovat do téměř prázdné Průmyslové zóny v Holešově. Až bude R49 dostavěna, paradoxně se čeká, že se díky tomu podaří holešovskou zónu naplnit. Křečky by tak čekalo další stěhování. To už se ale nejspíš dotkne až dalších generací křeččí rodiny.
Křeček polní (Cricetus cricetus), též křeček obecný, je evropský druh křečka z podčeledi Cricetinae. Je obyvatelem otevřené kulturní krajiny. Vyskytuje se v nížinách, kde se jeho výskyt v současné době obnovuje, zatímco z vrchovin a pahorkatin prakticky vymizel. V Česku je chráněný zákonem jako silně ohrožený druh. Bývá zaměňován s přísně chráněným syslem, od něho se však liší pestrou srstí. Křeček polní během vegetačního období shromažďuje potravu v doupěti. Během zimy hibernuje, přičemž se každých 5-7 dní probouzí a krmí se svými zásobami.
Zdroj: Wikipedie
Stavba R49 se kvůli sporům s ekology zpožďuje
Stavba rychlostní silnice R49 od Hulína ke slovenským hranicím se kvůli sporům s ekology zpožďuje. Ministerstvo dopravy přerušilo stavební řízení a čeká na přepracování dokumentace. Na nové dálnice má přitom Česko letos rekordní množství peněz. Hrozí ovšem, že stát je nedokáže vyčerpat.
Na rychlostní silnici R49 měla být napojena i Průmyslová zóna Holešov. Ještě loni politici slibovali, že se stavbou komunikace se začne brzy. „Věnuji se velmi pečlivě zahájení výstavby R49 v úseku od křižovatky v Hulíně. Je možné, že se začne stavět už v letošním nebo příštím roce,“ prohlásil v dubnu 2014 premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).
V září sdělil náměstek ministra dopravy Kamil Rudolecký, že vydání stavebního povolení očekává do konce roku 2014. Stát ale místo toho na konci roku stavební řízení přerušil. Až do července si Ředitelství silnic a dálnic dalo čas na přepracování dokumentace tak, aby obstála ve sporu s ekology. Ti argumentují mimo jiné právě velkou kolonií křečka v místě budoucí silnice - například u Alexovic.