Opoziční zastupitel v Trutnově kritizuje plýtvání penězi

Trutnov – Opoziční zastupitel Trutnova Martin Jiránek (Piráti) upozornil na možné plýtvání městskými penězi – teď mu za to hrozí soud. Podle Martina Jiránka totiž platí radnice zbytečně miliony korun reklamní agentuře, která je navíc svázaná s tamní vládnoucí ODS. Starosta Ivan Adamec teď za to od zastupitele Jiránka požaduje omluvu.

Radnice Trutnova v uplynulých letech investovala do reklamy necelých 7 milionů korun. Za to by si mohli postavit čtyři dětská hřiště, půl kilometru chodníku nebo třeba pořídit autobus. Podle tiskové mluvčí trutnovské radnice Veroniky Svobodové vzešel podnět k najmutí agentury od Rady města Trutnova.

Článek o Trutnově
Zdroj: ČT24

„Z mého pohledu 4000 korun za napsání jedné tiskové zprávy v rozsahu půl stránky je moc. Zároveň dohlížení na to, že tu zprávu napsala paní mluvčí, za 2500, je taky docela dost. Zároveň tam byla zvláštní kalkulace typu – jeden měsíc se kalkulovalo rozeslání tiskových zpráv za 2 hodiny, jiný měsíc se podobných 6 tiskových zpráv rozesílalo 35 hodin. A je to 1000 korun na hodinu,“ uvedl Martin Jiránek (Piráti), zastupitel Trutnova. 

S těmito cenami vyhrála v roce 2011 zakázku firma jednoho ze zdejších zastupitelů za ODS: „Výběrové řízení proběhlo vždycky tak, jak praví zákon. A Rada města vždy schválila i výsledek,“ uvedla Veronika Svobodová, tisková mluvčí radnice v Trutnově. 

Po třech letech radnice agenturu vyměnila. Dál ale platí za reklamu přes milion korun ročně: „Ta zakázka je poměrně rozsáhlá, zadání lze zjistit i z výběrového řízení, z podmínek. V současné době ta zakázka obsahuje například tvorbu textů, tiskových zpráv a dalších textů, které město potřebuje. Obsahuje organizaci Press-tripů pro novináře z oblasti lifestylových médií, především. Obsahuje organizaci tiskových konferencí. Dále řeší správu a realizaci webových projektů města Trutnova – to jsou dva webové projekty - Trutnováček a Trutnov, město sportu. Pak samozřejmě využíváme monitoring tisku, který dostáváme jak denně, tak v měsíčním souhrnu,“ popsala Veronika Svobodová, tisková mluvčí radnice v Trutnově. 

Podle mluvčí radnice za doby spolupráce se stávající agenturou zatím žádná tisková konference neproběhla, ale plánují ji na jaro, v souvislosti s konáním Mezinárodního festivalu nového cirkusu Cirk-UFF.

Tisková mluvčí radnice Veronika Svobodová o spolupráci s externími agenturami

Za spolupráce s předchozí agenturou - jak probíhaly tiskové konference?

„Proběhlo několik tiskových konferencí v Praze, byly také zaměřené zejména na prezentaci města Trutnova, novinek, které nabízí pro turisty, pro návštěvníky v oblasti cestovního ruchu.“

Kolik tiskových zpráv Trutnov rozesílá?

„Je to podle potřeby. Je tam myslím stanoveno 5 tiskových zpráv měsíčně. Někdy to vyjde tak, že jsou 4, někdy jich je 6, je to podle toho, jak potřebujeme.“

Jak je to s novou agenturou - na jak dlouho s ní máte smlouvu?

„Současná agentura, která vyšla z toho posledního výběrového řízení jako vítězná, je agentura Knowlimits z Prahy a realizujeme s ní tříletou zakázku v hodnotě zhruba 3 300 000 korun.“

Tiskové konference v Praze

Trutnov je zřejmě jediným městem v Česku, která pořádá setkání s novináři 160 kilometrů od sídla radnice. I to opoziční zastupitel Martin Jiránek kritizuje: „Město Trutnov je pohraniční město. A je důležité se věnovat primárně regionu. To, že budeme informovat novináře z Prahy, aby psali o malinkém městě a platit za to desítky tisíc, je z mého pohledu zbytečné,“ konstatoval Martin Jiránek (Piráti), zastupitel Trutnova. 

Náměstí v Trutnově
Zdroj: ČT24

Za služby externí agentury přitom město Trutnov platí víc než stotisícový Hradec Králové: „U nás tohle vše dělá tiskový mluvčí. Žádnou agenturu tedy nevyužíváme a za posledních pět let jsme o tom ani neuvažovali,“ uvedla Magdaléna Vlčková, tisková mluvčí Magistrátu města Hradec Králové.

Podle Martina Jiránka, opozičního zastupitele, navíc velkou část peněz zatím Trutnov vynaložil zbytečně: „Z mého pohledu specialisty v oboru si myslím, že 80 procent těchto služeb by proběhnout vůbec nemuselo, a platit by to město nemuselo. Pochopím Videožurnál, pochopím poradenství v nějakých P.R. situacích, kdy město řeší něco důležitého, ale 80 % služeb si myslím, že by mělo být v gesci mluvčí města. (…) Já třeba pochopím, že by firma Xantipa paní mluvčí několik měsíců školila, aby se třeba zlepšila v práci. Ale komunikaci s médii, distribuci tiskových zpráv, psaní tiskových zpráv, to si myslím, že by měla dělat ona. A ne platit za to desítky tisíc agentuře,“ řekl Martin Jiránek (Piráti), zastupitel Trutnova.

Agentura při kampani ODS v roce 2010
Zdroj: ČT24/Zdroj: Xantipa.eu

Když opoziční zastupitel Jiránek ještě upozornil na těsné vazby reklamní agentury a strany, která stojí v čele radnice, přišla mu od starosty Ivana Adamce předžalobní výzva – starosta se domáhá omluvy. ČT se pokusila získat i vyjádření starosty Adamce k celé věci, ale neúspěšně. 

Trutnov podle zastupitele Jiránka plýtvá penězi (zdroj: ČT24)