Razicí štít začne u Plzně hloubit nejdelší železniční tunel v ČR

Ejpovice – Největší razicí štít v Česku začne už za týden hloubit čtyřkilometrový železniční tunel pro nový koridor Rokycany – Plzeň. Přes 110 metrů dlouhý stroj dnes stavaři pokřtili jako Viktorii. V podzemí stráví 22 měsíců. Desetimetrová řezná hlava se do horniny zakousne poprvé prvního února. Na povrch se pak dostane až v listopadu.

Štít Viktorie bude razit nejdelší železniční tunel (zdroj: ČT24)

Razicí štít vyhloubí pod vrchem Chlum nejdelší železniční tunel v Česku. Měřit bude 4 kilometry a téměř 200 metrů. Ředitel výstavby Tomáš Kohout dnes na místě popisoval princip práce celého stroje: „Řezná hlava se otáčí, vniká do hory, odtěžuje zeminu, která propadává do odtěžovací komory.“

Stroj váží 1800 tun, dlouhý je 114 metrů a elektrický příkon má jako menší vesnice – 6 MW. Podle Štefana Ivora, vedoucího ražby, má stroj vyrubat asi 600 000 metrů krychlových zeminy. Ve všech směnách bude pracovat 100 dělníků a 24 techniků. 

Speciální štít TBM S-799 za stovky milionů korun, který pro firmu Metrostav vyráběla na míru sedm měsíců německá firma Herrenknecht, vyrazí pod vrchy Homolka a Chlum dva tunelové tubusy. Budou součástí nově budovaného dvojkolejného úseku III. koridoru z Rokycan do Plzně, který přijde na 3,9 miliardy Kč a jezdit se po něm začne v roce 2017. Vinou archeologických průzkumů začala stavba loni v listopadu s ročním zpožděním.

Stroj, který nejprve vyrazí jižní tunel a pak z opačné strany severní, zakládá definitivní ostění, jehož vnitřní průměr bude 8,7 metru. Stejná zařízení využívali v pražském metru, průměry hlavy měla šest metrů. Dvě třetiny tunelu bude stroj razit v břidlicích, zbytek pod Chlumem v tvrdším magmatickém spilitu. Nic většího zatím stavaři v Česku do země  nepustili. Za jeden den dokáže razicí štít urazit patnáct metrů.

Razicí štít nese jméno Viktorie - je mladší sestrou Tondy a Adély, kteří razili pokračování trasy A metra.

Dosud nejdelší železniční tunel v ČR je Březenský u Chomutova, který měří 1758 metrů, o 11 metrů kratší tubus je na Špičáku u Železné Rudy.

Po dokončení modernizace celé tratě se cesta z Prahy do Plzně zkrátí na méně než hodinu: „Výsledkem by mohla být, co se týká klasické trati, rychlost 160 km/h až po státní hranici. Chceme být konkurenceschopní pro dálnici D5,“ uvedl Pavel Surý, generální ředitel SŽDC.

Stroj si může prohlédnout i veřejnost

Lidé si mohou stroj prohlédnout tuto sobotu od 10:00 do 15:00. Autobus je bude vozit kyvadlově od areálu I.P.P.E. Dýšina, kde je informační centrum k průběhu stavby.