Přestože jsou nákupní střediska plná nejrůznějších vánočních dekorací, tradiční české skleněné ozdoby zákazníci na pultech většinou nenajdou. Z obchodů je vytlačují výrobky z Asie. Předseda výrobního družstva Miroslav Šorma nastiňuje situaci: „Poptávka po kvalitní ozdobě od českých zákazníků výrazně poklesla.“ Mluvčí obchodního řetězce Jana Matoušková zná příčinu: „Je to hlavně z toho důvodu, že dovozové dekorace jsou plastové a nerozbitné, jejich cena je několikanásobně nižší.“
Největší český výrobce ozdob ze Dvora Králové nad Labem ještě před čtyřmi lety v sezóně zaměstnával šest set lidí a měl sedm závodů. Teď fungují závody tři a pracovníků je polovina. Předseda Miroslav Šorma konstatuje: „Naše produkce klesla asi na třicet procent oproti roku 2000.“ Náměstek výrobního družstva Jan Žaluda lituje: „Je mi z toho smutno, protože jsme světová extratřída.“
Nebýt exportu, družstvo by už dávno zkrachovalo. Vyváží totiž až sedmadevadesát procent výrobků. Miroslav Šorma dodává: „Vyvážíme hlavně do evropských destinací.“ Export firmu sice drží nad vodou, na druhé straně ale přináší problémy spojené s posilováním koruny. Náměstek Žaluda vysvětluje: „Zákazník tohle nevnímá, pořád tu krabičku kupuje za stejné dolary. Nevnímá, že hodnota pro nás je za těch pár let poloviční.“
Jedním z hitů letošních Vánoc je černá. Čeští výrobci skleněných ozdob i přes veškeré problémy stále ještě věří, že budoucnost jejich oboru černá nebude.