Čeští výrobci skleněných vánočních ozdob bojují o přežití

Dvůr Králové nad Labem – Čeští výrobci skleněných vánočních ozdob bojují o přežití. Může za to asijská konkurence. Firmy propouštějí a zavírají závody. Největší český výrobce ze Dvora Králové nad Labem přežívá jen díky vývozu. Nebýt exportu, společnost by již dávno zkrachovala. Vyváží totiž až sedmadevadesát procent výrobků, zatímco poptávka od českých zákazníků výrazně poklesla.

Přestože jsou nákupní střediska plná nejrůznějších vánočních dekorací, tradiční české skleněné ozdoby zákazníci na pultech většinou nenajdou. Z obchodů je vytlačují výrobky z Asie. Předseda výrobního družstva Miroslav Šorma nastiňuje situaci: „Poptávka po kvalitní ozdobě od českých zákazníků výrazně poklesla.“ Mluvčí obchodního řetězce Jana Matoušková zná příčinu: „Je to hlavně z toho důvodu, že dovozové dekorace jsou plastové a nerozbitné, jejich cena je několikanásobně nižší.“

Největší český výrobce ozdob ze Dvora Králové nad Labem ještě před čtyřmi lety v sezóně zaměstnával šest set lidí a měl sedm závodů. Teď fungují závody tři a pracovníků je polovina. Předseda Miroslav Šorma konstatuje: „Naše produkce klesla asi na třicet procent oproti roku 2000.“ Náměstek výrobního družstva Jan Žaluda lituje: „Je mi z toho smutno, protože jsme světová extratřída.“

Nebýt exportu, družstvo by už dávno zkrachovalo. Vyváží totiž až sedmadevadesát procent výrobků. Miroslav Šorma dodává: „Vyvážíme hlavně do evropských destinací.“ Export firmu sice drží nad vodou, na druhé straně ale přináší problémy spojené s posilováním koruny. Náměstek Žaluda vysvětluje: „Zákazník tohle nevnímá, pořád tu krabičku kupuje za stejné dolary. Nevnímá, že hodnota pro nás je za těch pár let poloviční.“

Jedním z hitů letošních Vánoc je černá. Čeští výrobci skleněných ozdob i přes veškeré problémy stále ještě věří, že budoucnost jejich oboru černá nebude.