Ekologové tvrdí, že vybudování dopravní tepny by území Českého ráje rozdělilo na dvě části. Severní varianta komunikace by zničila údolí řeky Libuňky a poškodila barokní podobu krajiny. R35 by navíc vedla nedaleko hruboskalského skalního města, Trosek a dalších cenných lokalit.
Jižní trasa, kterou podporuje ministerstvo životního prostředí a ekologické iniciativy, vede mimo území Chráněné krajinné oblasti Český ráj, severní trasu prosazuje Liberecký kraj i některé další studie. „Myslím, že jižní trasa méně zasahuje do cenných území i vesnic,“ řekla Pokorná. Jenže je delší a také dražší.
Rozhodnout se má v příštím roce
Liberecký kraj si nechal zpracovat studii, která má posoudit a vyhodnotit celkem tři možné trasy. Dokončená by měla být na podzim. Nejlepší varianta se pak začlení do územního plánu, který musí schválit krajské zastupitelstvo. „Chtěli bychom, aby v roce 2009 bylo o trase jasno,“ poznamenala krajská zastupitelka Martina Pokorná.
Blížící se volby dělají z boje o silnici také politické téma. „Chci se připojit k lidem, kteří si tímto pochodem připomínají výjimečnost Českého ráje,“ řekl hrádecký starosta Martin Půta, lídr Starostů pro Liberecký kraj. Pochodu se zúčastnil potřetí. Letos s sebou vzal i ženu a dvě malé děti. „Bez spolupráce a respektování názoru a postojů místních samospráv je prosazení trasy v jakékoliv variantě neprůchodné,“ upozornil.
R35 by se po dokončení úseku Hradec Králové - Mohelnice měla stát severní trasou spojující Čechy a Moravu, což by ulehčilo dopravě na dálnici D1. Předpokládaná délka silnice je 258 kilometrů, dokončeno bylo 78 kilometrů. Komunikace se stane součástí transkontinentální silnice Hamburk - Istanbul. V úseku Turnov - Jičín připadají v úvahu tři varianty - superseverní, severní a jižní. Stavět se má začít v roce 2015