V pondělí začnou jezdit vlaky po pražském Novém spojení

Praha - Nové spojení vznikne mezi hlavním a Masarykovým nádražím a spojí je s železničními stanicemi v Libni, Holešovicích a Vysočanech. Podle společnosti Skanska po něm začnou zkušební vlaky jezdit první školní den. Stavba za více než devět miliard korun je podle generálního ředitele Správy železničních dopravních cest Jana Komárka nejvýznamnějším železničním projektem na území Prahy za posledních 100 let.

Vlaky budou jezdit nejprve po jedné koleji z hlavního nádraží jižním tunelem do Holešovic a po dvou kolejích severním tunelem do Libně. Od 10. září pak bude fungovat dvoukolejné propojení hlavního nádraží s holešovickou i vysočanskou stanicí. Nejpozději 1. října se připojí i dvě koleje mezi vysočanským a Masarykovým nádražím.

Nové spojení by mělo být v plném provozu od prosincové změny jízdního řádu. Po nových tratích budou vlaky mezi centrem, východem a severovýchodem Prahy jezdit rychleji, od nového jízdního řádu se například o sedm minut zkrátí jízdní doba z Vysočan na „Masaryčku“. S trasami se během zkušební doby seznámí několik stovek strojvedoucích z Česka, Slovenska i Německa, České dráhy totiž chtějí během několika let převést do centra většinu dálkových a příměstských vlaků.

Nové spojení tvoří 267 stavebních objektů, mezi které patří například dva nové dvoukolejné železniční tunely pod pražským Vítkovem a silniční estakáda Krejcárek, a dalších 44 takzvaných provozních souborů, což jsou nejrůznější sdělovací a zabezpečovací systémy. Kromě toho v metropoli vyrostlo několik železničních mostů, mimo jiné čtyřkolejná estakáda z hlavního nádraží k vítkovským tunelům a estakáda Sluncová za nimi.

Položeno bylo více než 27 kilometrů kolejí. Stavba má zlepšit nejen železniční, ale také silniční dopravu. „Například zvětšení podjezdné výšky i šířky mostu přes Seifertovu ulici zvýšilo kapacitu křižovatky zvané Bulhar. Zrušení úrovňového přejezdu v ulici Pod plynojemem a jeho nahrazení novou estakádou Krejcárek zase odstranilo nepříjemné čekání u závor,“ vysvětlil Jan Komárek.

S novým školním rokem bude také obnoven provoz mezi hlavním nádražím a nádražím Smíchov. Až do konce listopadu ale budou cestující na hlavním nádraží k vlakům chodit pouze severním podchodem a odjíždět jen z prvních dvou nástupišť. Od prosince pak začnou fungovat všechna nástupiště a všechny tři podchody.