Letiště v Milovicích se má zmodernizovat, počítá se s komerčním využitím

Milovice - Středočeský kraj představil studii, která počítá s renovací letiště v Milovicích. To je v současnosti ve špatném stavu, v budoucnu se ale počítá s jeho komerčním využitím. Kraj chce navíc v jeho blízkosti postavit několik průmyslových zón, které by ještě zvýšily jeho atraktivitu. Zóny by měly vyrůst v bývalém vojenském prostoru Mladá.

Letištní plocha, dlouhá 2,5 kilometru, je v současné době v dezolátním stavu. Po modernizaci by měla zůstat orientovaná ve směru západ-východ. Studie počítá maximálně s jejím posunutí směrem na sever. To nejvíc vadí lidem v obci Straky ležící nejblíže východnímu konci uvažované dráhy. 

„Už dříve se tu objevovaly návrhy, že by se dráha dala natočit ve směru sever-jih. Ti architekti, co to dělali dříve, přece nebyli hloupí,“ reagoval emotivně starosta Strak Josef Šťastný. Tato varianta ale podle projektantů nepřipadá v úvahu. „Na severu je velmi složitý a zalesněný terén, navíc letiště jsou kvůli větrům orientována většinou ve směru západ-východ,“ řekl jeden z architektů. 

Možností by prý mohl být jednosměrný provoz letiště, přistávání i odlety by byly vedeny směrem na západ. To by však snížilo kapacitu letiště. Zvažuje se i prodloužení dráhy o 600 metrů západním směrem, letadla by pak nad Straky létala ve větší výšce. „Pokud by bylo letiště provozováno v současné podobě bez omezení, v obci by určitě byly překročeny hygienické limity zvuku,“ připustil zástupce projektantské firmy. 

Průmyslové zóny mají přinést nová pracovní místa 

Podle hejtmana Petra Bendla by se průmyslové zóny v okolí letiště mohly stát velmi atraktivní pro investory, což by v oblasti vytvořilo řadu pracovních míst. Ty v okolí Milovic chybí, přestože obyvatel v obci přibývá. Většina však jezdí za prací do Prahy nebo Nymburka. 

„Investorům by se nabízely tři druhy dopravy. Kromě letiště a nedalekých silnic R10 a D11 by zde měla vzniknout také vysokorychlostní železnice z Lysé do Ústí,“ řekl hejtman. Jednání s Českými drahami prý již bylo zahájeno. Letiště by mohlo sloužit letadlům s kapacitou maximálně 120 pasažérů a 20 tun nákladu. 

Podle dnešních reakcí zhruba 30 starostů je jasné, že o konečné podobě projektu se bude ještě hodně diskutovat. „Pokud si obce řeknou, že tam letiště nechtějí, tak tam nebude. Ovšem byla by to velká škoda nevyužít,“ dodal Bendl s tím, že představená podoba projektu rozhodně není konečná a kraj o ní bude s obcemi intenzivně jednat.