Starostové chtějí obnovit provoz na trati Tanvald - Sklářská Poreba

Krkonoše - Města podél železniční tratě Tanvald - Harrachov chtějí, aby vlaky jezdily až do Polska. Původně tak trať byla i postavena. Přes 60 let už ale nefunguje. Veškerá jednání s polskými železnicemi zatím selhala.

Trať mezi Tanvaldem a Harrachovem je nejstrmější v Čechách. V Harrachově je teď konečná - původně ale vlaky jezdily až do Slezska, dnešní Sklářské Poreby v Polsku. Na to už si ale pamatuje málokdo. „Pravidelný provoz skončil v roce 1945, krátce po válce. Od té doby se ho nepodařilo prosadit,” říká dopravní specialista ČD Jindřich Berounský.

Trať přitom spojuje českou a polskou část Jizerských hor a Krkonoš - je tak ideálním lákadlem pro turisty. Právě na to starostové sázejí. Na propojení příhraničí by jenom vydělali.

„Určitě by to přineslo další pracovní místa pro místní, protože by se tím rozvinul turistický ruch,” myslí si starosta Kořenova Luboš Marek.

O znovuotevření tratě se obce snaží už několik let, výsledek je ale pořád ten samý, koleje na polské straně jsou stále nepoužitelné. „My samozřejmě máme velký zájem na tom, aby vlaky jezdily až k nám. Bohužel to stále komplikují nevyřešené majetkové spory. Různé úseky tratě totiž patří odlišným vlastníkům,” vysvětluje Andrzej Kudla, zástupce generálního ředitele pro regionální dopravu v polské Wroclawi.

Část tratě na polském území je navíc v konfiskaci. Liberecký kraj už proto před časem požádal o pomoc polské státní úřady. Podle Jindřicha Berounského by koleje určitě potřebovaly opravit, pro sezónní provoz jsou ale vyhovující.

Sdružení obcí chce trať využívat pro letní a hlavně pak zimní turistiku. Běžkařů, kteří míří do Jizerských hor, jsou při dobrých sněhových podmínkách tisíce. „Na polské straně jsou krásně upravené areály, ale spousta lidí tam teď jezdí autobusem, což s lyžařským vybavením není úplně ideální,” říká starosta Desné Marek Pieter.

Obnovení provozu teď zleží hlavně na polské straně - jak rychle dokáže vyřešit majetkové potíže.