Za 6 let klesly krádeže aut v Praze na polovinu

Praha - Počet krádeží motorových vozidel se v Praze se od roku 2004 snížil o polovinu. Podle policie bylo v metropoli odcizeno v roce 2001 3 335 vozů, předloni o 265 více a v roce 2004 zaznamenali policisté 7 317 krádeží aut. I přes tento pokles má však Praha v rámci České republiky nejvyšší počet ukradených aut. Nejčastěji se kradly vozy značek Škoda, Volkswagen, Ford a Audi. Objasněnost se dlouhodobě pohybuje kolem 20 procent.

Podle Aleše Haisla, vedoucího speciálního týmu „Auto“, který se zabývá krádežemi motorových vozidel, je již trh s vozidly pravděpodobně nasycen, tudíž se i poptávka po kradených vozech snížila. Pachatelé se také v mnoha případech orientují na krádeže v zahraničí, kde je menší šance na jejich dopadení a větší výběr vozů. Proto policie spolupracuje s okolními státy.

Podle Haisla jsou právě organizované skupiny nejnebezpečnější, často bývají ozbrojené a páchají největší škody. Podle poznatků policie pochází většina členů organizovaných skupin ze zemí bývalého Sovětského svazu, častokrát také z Bulharska. Skupina vždy funguje na principu rozdělení rolí. Někteří členové auta kradou, druzí je tipují, další lidé provádějí úpravy identifikačních znaků, jako jsou změny VIN kódu, a jiní pracují jako vývozci aut do zahraničí.

Reportáž Kamily Štichové (zdroj: ČT24)

Nejvíce objednávek z Ukrajiny a Moldavska

Většinou po krádeži nechávají pachatelé auto na odlehlém místě pro případ, že by bylo vybaveno sledovacím zařízením. Poté auta mizí například na Ukrajině či v Moldavsku. „Gangy vozidla odcizují na přímé objednávky a jedná se o přesné typy vozidel jako je třeba Audi nebo Volkswagen,“ dodal Haisl.

Velice obtížné je podle Haisla nejen zajistit důkazy, ale i získat a vrátit auta jejich původním majitelům bez toho, aby došlo k prozrazení policií rozpracovaných případů. Organizované skupiny používají moderní techniku, která dokáže vyřadit elektroniku auta. Pořizovací cena takovýchto zařízení se prý pohybuje okolo půl milionu korun a pachatelé si je většinou dovezou ze zahraničí.

Na tyto přístroje běžná zabezpečovací technika nepomůže. Přesto je však podle Haisla potřeba pachatelům ztížit krádeže aut různými technickými překážkami, jako je uzamknutí řadicí páky či tajný vypínač elektrického napájení vozidla. Nejlepším řešením je mít takovéto vypínače dva. Možností je i zabezpečení auta pomocí specializované firmy, nicméně jde o dražší řešení pro majitele luxusních vozů.

Nechcete z auta náhradní díly? Zabezpečte ho

Dalším druhem krádeží jsou ty na náhradní díly. Těmi jsou ohrožena auta, kterých lze v ulicích potkat nejčastěji, škodovky nebo fordy. Účinná ochrana je kombinace hned několika zabezpečení. Uzamčení volantu, řadící páky a tajný vypínač, který zablokuje nastartování motoru. „Je to nestandardní a v podstatě může být umístěný kdekoliv. Zloděj v podstatě nemá čas ho ve vozidle hledat,“ uvedl vedoucí autorizovaného servisu Tomáš Novotný.