Praha - Dětské kolo nemusí být jenom dopravní prostředek, někteří handicapovaní ho využívají jako náhradu za invalidní vozík. Je pro ně rychlejší a pohodlnější. Řidiči některých autobusů hromadné dopravy však odmítají kolo uznat jako kompenzační pomůcku. Tvrdí, že bicykl do autobusu nepatří, a jeho majitele nenechají nastoupit. Sdružení Tap upozorňuje na problém i v novém klipu s názvem Řiditel autobusu. Autorem je písničkář Xindl X a zahrál si v něm i ředitel dopravního podniku Martin Dvořák.
Řidiči autobusů vs. handicapovaní aneb není kolo jako kolo
„Někdy mi (řidiči) ze strachu říkají, že mě nemůžou pustit. Co kdyby přišel nadřízený, mohl by je vyhodit z práce,“ říká čtyřiadvacetiletý Marek Valenta. Přitom smluvní přepravní podmínky jasně říkají: „Jiné pojízdné kompenzační pomůcky se považují za vozíky pro invalidy, pokud jsou svými rozměry a vahou s nimi srovnatelné.“
Občanské sdružení Tap dlouhodobě spolupracuje s pražským dopravním podnikem. „Problémů je spousta a já si myslím že postupně se je snaží ve spolupráci s pražským magistrátem dopravní podnik napravovat,“ míní předseda občanského sdružení Tap Šimon Ornest.
Dopravní podnik s chováním řidičů nesouhlasí. „Vnímám to tak, že čtyři tisíce řidičů, kteří pracují v dopravním podniku, si plní své povinnosti a čas od času někdo selže,“ podotýká generální ředitel pražského dopravního podniku Martin Dvořák.
O tom, co je, nebo není kompenzační pomůcka, rozhodne nakonec stejně řidič autobusu. Jako vodítko mu k tomu mohou sloužit právě přepravní podmínky. Dopravní podnik i handicapovaní se ale shodují na tom, že nejlepším návodem zůstává v takových případech zdravý selský rozum.