Brno – Celkem 21 tratí, které jsou bez dopravy, chce Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) prodat. Zbavit se chce i tratí, ze kterých zmizely vlaky docela nedávno – třeba lokálky Moravské Budějovice – Jemnice. Zájem o tratě mají především obce, které za ně však nemíní platit. Bezúplatný převod však SŽDC odmítá, neumožňuje to legislativa. Pokud se však nepodaří prodat je, tratě podle železniční správy nadobro zaniknou.
SŽDC připravuje prodej 21 prázdných tratí
Ve druhé polovině 19. století a prvních letech 20. století vznikly desítky železničních tratí, které vedly i do těch nejmenších obcí. Ve druhé polovině minulého století však díky rozvoji silniční dopravy přestávaly být některé trati potřeba, a tak se na nich zastavovala doprava, mnoho nakonec úplně zaniklo. Ve větších vlnách mizely vlaky z lokálek v 90. letech a minulém desetiletí, řada opuštěných drah však stále úředně existuje a státní SŽDC se o ně musí starat. Teď by se to mělo změnit. „V současné době SŽDC připravuje úplatný převod vybraných drah na nové nabyvatele. Kupující se zaváže, že dráhu bude provozovat po dobu minimálně pěti let. Jediným rozhodujícím kritériem pro výběr nového vlastníka dráhy bude nejvyšší nabídnutá kupní cena, která nesmí být nižší než nabídková cena,“ informoval Marek Illiaš z odboru komunikace SŽDC.
SŽDC má připraven seznam 21 tratí, které chce nabídnout soukromým provozovatelům – především krajům a obcím. „Jsou to tratě s tzv. nulovým provozem, to znamená není tam objednána pravidelná doprava, není tam tudíž žádný úbytek pro obslužnost kraje,“ podotkl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. V první vlně chce prodat sedm z nich – dvě na Vysočině, dvě ve středních Čechách a po jedné v Jihomoravském, Královéhradeckém a Ústeckém kraji. V nabídce jsou trati, kde pravidelný osobní vlak nikdo neviděl již od 90. let, jako jsou ty z Čejče do Uhřic či z Kralovic do Mladotic, i takové, kde přestaly jezdit vlaky nedávno jako lokálka z Moravských Budějovic do Jemnice či z Dolního Bousova do Kopidlna. Podle Jakuba Ptačinského jde o návrh, který ještě musí schválit správní rada železniční správy a také ministerstvo dopravy.
Tratě na prodej (1. vlna):
- Čejč – Uhřice u Kyjova (Kyjovsko)
- Moravské Budějovice – Jemnice (Třebíčsko)
- Dobronín – Polná (Jihlavsko)
- Dolní Bousov – Kopidlno (Jičínsko)
- Čelákovice – Mochov (Střední Čechy)
- Čížkovice – Obrnice (Litoměřicko)
- Kralovice u Rakovníka - Mladotice (Rakovnicko)
(zdroj: SŽDC)
Některé obce by tratě chtěly, možná by na nich potom dokonce mohly objednávat výletní vlaky, nechtějí však za zapomenuté dráhy platit. Bezúplatný převod však zase odmítá železniční správa. „SŽDC se musí chovat jako dobrý hospodář a nejprve tratě, které už sama nechce provozovat, musí nabídnout k prodeji. Trať ale nemůžeme prodat za nižší než nabídkovou cenu,“ vysvětloval Marek Illiaš, proč není bezúplatný převod možný. Obce, které by chtěly, aby k nim ještě někdy nějaký vlak přijel, ovšem dostaly ultimatum. SŽDC pohrozila, že pokud nenajde kupce, tratě fyzicky zlikviduje.
Mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský o prodeji tratí:
„Usnesení vlády říká, za jakých podmínek se smíme a nesmíme tratí zbavovat. Je to především státní majetek a ten nemůžeme nikomu převést zadarmo. V prvním kroku je převod za odhadovou cenu – je udělán soudní znalecký posudek, který řekne, jaká je cena a jsou tam podmínky, například aby se vlastník zavázel, že tam pět let bude provozovat drážní dopravu. Částky za jednotlivé trati jsou desetimilonové až stamilionové. To je důvod, proč obce do finálních návrhů v drtivé většině už nejdou.“
Kromě sedmi tratí nabídnutých v první vlně by se SŽDC chtěla zbavit ještě čtrnácti dalších. Na dosud oficiálně nezveřejněném seznamu 21 tratí je podle informací ČT například dráha mezi Hevlínem a Hrušovany nad Jevišovkou. I Hevlín požádal o bezúplatný převod, jeho žádost ale patrně narazí ze stejného důvodu jako všechny další.