Rozšíření PID ve středních Čechách se odkládá na neurčito

Praha – Léta vzájemné antipatie krajských politiků brzdily propojení integrovaných dopravních systémů v Praze a Středočeském kraji. Loni se politická situace změnila a hlavní město s krajem schválily vznik jednotného dopravního systému. Již první krok se ale zadrhl. Protože se pražský ROPID se Středočeským krajem nedohodl na upravených trasách autobusových linek, odkládá se tak zapojení Mělnicka a Neratovicka na neurčito.

Pražská a Středočeské integrovaná doprava se zatím nepropojí (zdroj: ČT24)

Holešovice versus Ládví – pomyslný souboj dvou pražských autobusových zastávek prozatím pohřbil plány na postupné propojení Pražské a Středočeské integrované dopravy. Organizátor dopravy ROPID měl od srpna do své sítě zapojit regionální linky, které přijíždějí do Prahy z Mělníka a Neratovic. Chtěl ale změnit jejich konečnou – místo Nádraží Holešovice by končily na Ládví. Proti tomu se ale postavila radnice Prahy 8, které se nelíbilo, že místo 36 příměstských spojů by ze zastávek v rušné ulici odjíždělo denně 142 autobusů. „Máme v okolí školy, školky, je zde hustá zástavba,“ poukázal místostarosta Michal Švarc (TOP 09). Přesun konečné k metru do Letňan zase odmítá ROPID, protože by se prodloužila jízdní doba do centra Prahy až o 20 minut. „To je pro ně (cestující) neakceptovatelné,“ podotkl mluvčí ROPIDu Filip Drápal. V úvahu pro organizátora nepřipadá ani ponechání konečné v Holešovicích.

Autobusy tak sice do Holešovic budou jezdit dál, avšak bez přispění pražského organizátora. Ten odložil zapojení linek z Mělníka a Neratovic na neurčito. Pro cestující, kteří dojíždějí do Prahy, to především znamená, že nebudou moci v autobusech využívat stejné jízdenky jako v pražské MHD, což jim mělo ušetřit až tisíc korun za rok. Nakonec neušetří a navíc budou muset nosit více dokladů. „Co se stalo, je pro nás obrovské zklamání, je to škoda,“ zdůraznil mělnický starosta Ctirad Mikeš (ČSSD).

Mluvčí magistrátu Petra Hrubá slíbila, že město s krajem budou hledat způsob, jak integrované dopravní systémy přece jenom propojit. „Budeme hledat návrh nového řešení, které bude vyhovovat všem zainteresovaným stranám,“ uvedla. Jak město, kraj, městská část a ROPID spor vyřeší, ale pravděpodobně bude jasné až po komunálních volbách.

PID a SID: Skončí dlouholetá rivalita?

Pražská integrovaná doprava (PID) ve své příměstské části zahrnuje železniční linky S a autobusy linek série 300 a 400. Není na celém středočeském území, má pásmový tarif, jehož centrem je území hlavního města a je vytvořen pro dojíždění do Prahy z okolí. Středočeská integrovaná doprava (SID) naproti tomu zahrnuje pouze autobusové linky, má zónový tarif, se kterým lze cestovat po celém regionu, nikoli však linkami PID. Součástí SID není Praha, resp. její MHD, cestující ze středočeských autobusových linek si tak na konečné musí kupovat nové jízdenky. Autobusové linky SID však do Prahy zajíždějí, často jezdí souběžně s pražskými linkami, s nimiž potom soupeří o cestující. Všechny spoje jsou přitom částečně placeny z veřejných rozpočtů.