Modernizace trati přinese zvýšení rychlosti, kultury i bezpečnosti vlakové dopravy. Klasické soupravy zde budou po dokončení v květnu 2015 jezdit rychlostí 120 km/h. Současná traťová rychlost je 90 km/h, navíc s řadou omezení. Až německá strana dokončí elektrifikaci až do Marktredwitzu, budou moci vlaky s naklápěcími skříněmi v úseku jezdit až 160 km/h. Na případné prodloužení Pendolina z Chebu do Norimberka si ale budou muset cestující ještě počkat. Na bavorské straně se může čekat na elektrifikaci možná dalších pět let.
Zahájená stavba modernizuje současné trakční vedení o délce asi 2,5 kilometru na stanici Skalka. Následná etapa až na státní hranici si podle náměstka pro modernizaci SŽDC Mojmíra Nejezchleba vyžádá necelých 200 milionů korun.
Na jednokolejné trati je od poloviny srpna do poloviny listopadu výluka a vlaky po ní nejezdí. Práce, které už začaly v červenci, budou hlavně na výměnách železničního spodku a svršku, rekonstruuje se kousek trakčního vedení. Upraví se odvodnění a vybuduje nové zabezpečovací zařízení, schválené pro příhraniční tratě mezi Německem a ČR. Stavba zahrnuje také úpravy mostů a propustků.
Projektuje už se také rekonstrukce železniční stanice v Chebu za zhruba půl miliardy korun, která by měla být hotová do pěti let, také s využitím peněz EU.
