Revoluce v Břeclavi: Vlaky pojedou místo čtyřicítky rychlostí až 160 km/h

Břeclav – Po sedmi letech končí modernizace břeclavského železničního uzlu. Klíčová vlaková tepna se dočkala nového zabezpečení i kolejí. Díky tomu se trojnásobně zvýšila rychlost, kterou mohou vlaky projíždět Břeclaví. Náklady na přestavbu uzlu, kterou Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) rozdělila do dvou navazujících etap, přesáhly tři miliardy korun.

Nová nástupiště a podchody, modernizace jižní i severní části stanice a především úprava šesti kilometrů kolejí a výhybek - to vše už mají stavbaři v Břeclavi hotové. „V tuto chvíli už nám zbývá dokončit kabelovod a pak už jde především o práce uvnitř. Než zapneme nové vybavení a zabezpečení, tak to nejprve musíme důkladně otestovat. Teprve potom vše můžeme spustit v ostrém provozu,“ popsal Tomáš Prokop z Elektrizace železnic Praha. Břeclavský dispečink se díky investicím proměnil ve špičkově technicky vybavené pracoviště.

Hlavním cílem obří investice bylo zrychlit průjezd vlaků ve směrech Vídeň–Brno a Vídeň–Přerov. Dosud vlaky projíždějí stanicí čtyřicetikilometrovou rychlostí, teď pojedou v přímém směru rychlostí 120 kilometrů za hodinu, do odboček 80 až 100 kilometrů za hodinu.

„Průjezd uzlem se zkrátí o několik minut. Pro cestující to navíc bude znamenat daleko příjemnější cestování v zimě, protože výhybky budou elektricky vyhřívané,“ upřesnil Václav John ze Stavební správy východ SŽDC s tím, že cestujícím odpadne čekání při rozehřívání zamrzlých výhybek.

Břeclavský uzel po rekonstrukci plně odpovídá požadavkům na rychlou a hustou mezinárodní osobní i nákladní přepravu. Denně stanicí projede kolem 300 osobních a 400 nákladních vlaků, které odsud míří na Slovensko a do Rakouska.

I když koleje přímo v Břeclavi už umožňují až stošedesátikilometrovou rychlost vlaků, do Brna nebo Vídně tak rychle zatím soupravy nepojedou. Zbytek tratí totiž takovou rychlost zatím nezvládne.

Novotou září i autobusový terminál

Přestavba železničního uzlu je pro Břeclav už druhou velkou dopravní investicí v posledních letech. V září u nádraží vyrostl nový autobusový terminál za 57 milionů korun. Přehledné nástupiště nabízí celkem třináct nových zastávek – sedm regionálních, tři pro městskou dopravu, dvě pro dálkové autobusy a jeden peron pro výstup. Denně by terminálem mělo projet asi 600 spojů.

Největší změnou pro obyvatele města byl ale přesun autobusové dopravy do těsné blízkosti vlakového nádraží. Tomu, kdo přijede do Břeclavi autobusem, stačí udělat pár kroků a je u vlaku. Původní dopravní terminál chce Břeclav zbourat a na jeho místě vytvořit parkoviště.