Šéf Facebooku hasí kauzu Cambridge Analytica: V Británii a USA vyšly omluvné inzeráty

Šéf společnosti Facebook Mark Zuckerberg se omluvil v britských a amerických novinách obyvatelům Spojeného království a USA, že narušil jejich důvěru tím, že se poradenské společnosti Cambridge Analytica podařilo neoprávněně získat data 50 milionů uživatelů Facebooku. Informovala o tom agentura Reuters.

Mark Zuckerberg
Zdroj: Reuters Autor: Stephen Lam

„Máme zodpovědnost za ochranu vašich informací. Pokud to nedokážeme, tak si je nezasloužíme,“ stálo v reklamě v britském a americkém tisku spolu se Zuckerbergovým podpisem.

Největší sociální síť na světě teď čelí zvýšené pozornosti vlád evropských zemí a USA. Souvisí to s obviněním, že společnost Cambridge Analytica analýzou rozsáhlých datových souborů uživatelů Facebooku a úzce zacílenou reklamou pomáhala v předvolební kampani současnému prezidentovi USA Donaldu Trumpovi a údajně také zastáncům brexitu.

Zuckerbergova omluva, která byla vytištěná černým písmem na bílém pozadí s malým logem Facebooku, se objevila ve třech amerických a šesti britských novinách, včetně listu The Observer, jehož články o kauze podle Reuters úzce souvisely s prudkým pádem akcií Facebooku.

Společnost Cambridge Analytica se podle Zuckerberga k datům dostala prostřednictvím aplikace vyvinuté univerzitním výzkumným pracovníkem. „Porušilo to vaši důvěru a je mi líto, že jsme tehdy neudělali víc,“ uvedl v britském tisku Zuckerberg, čímž v zásadě zopakoval své dřívější stanovisko.

Cambridge Analytica tvrdí, že se domnívala, že se k datům dostala v souladu se zákony o ochraně osobních údajů. Informace prý vzápětí smazala na žádost společnosti Facebook a trvá na tom, že je nepoužila k ovlivňování amerických prezidentských voleb v roce 2016.

V pátek večer vyšetřovatelé několik hodin prohledávali londýnské kanceláře Cambridge Analytica.

Video Horizont ČT24
video

Horizont ČT24: Facebook se potýká s kauzou Cambridge Analytica

Některé společnosti zareagovaly stažením inzerce nebo zrušením profilů

Zuckerberg, jehož společnost v důsledku skandálu přišla o téměř 50 miliard dolarů tržní ceny, uvedl, že v budoucnu uživatelům poskytne více informací o tom, kdo má k jejich údajům přístup a rozšíří ochranu soukromých údajů.

Společnost Mozilla a německá banka Commerzbank své reklamy na Facebooku stáhly na neurčito a na internetu se rozmohl hashtag #deletefacebook (v překladu „smažte si facebook“).

Výrobce elektromobilů Tesla a raketová společnost SpaceX zase zrušily své facebookové stránky sledované miliony lidí. Rozhodnutí avizoval ředitel společností Elon Musk