Kluci v akci vaří dějiny

Praha - Vojenský kuchař není zrovna v obecných představách ztělesněním chrabrého vojáka, chránícího pokojný spánek žen a dětí nasazením vlastního života. Pomníky neznámým armádním kuchtíkům asi na mnoha náměstích nestojí. O to neotřelejší je nápad slovenského filmaře Petera Kerekese nahlédnout pod pokličku válečných konfliktů očima kuchařů. Ve svém snímku, se statistickým podtitulem 6 válek – 10 receptů – 60 361 024 mrtvých, zachytil kluky (a holky) v akci, kteří v hrncích míchají dějiny, univerzální recept na to, jak žít a jak se vždy správně zachovat, ale také neznají.

Během natáčení si Kerekes musel povolit opasek minimálně o dvě dírky a sejít se s několika desítkami kuchařů. Pro film nakonec vybral výpovědi dvanácti z nich a navrch přidal deset autentických receptů pro armádní stravování, v nichž soli je jako šafránu. Dokument Jak se vaří dějiny ale rozhodně nemastný neslaný není.

Vaření jako metafora boje

První lekce vaření začíná v ruské škole pro vojenské kuchaře. Návod, jak zabít krávu v bojových podmínkách, je kruté představení (ovšem netřeba si nalhávat, že „v civilu“ by se s nebohým zvířetem zacházelo v rukavičkách). Dobytče padne za oběť guláši pro nasycení vojáků, protože s plným žaludkem se lépe střílí. Kdyby se všichni kuchaři světa zařekli, že nebudou vařit, nebyly by války? ptá se Kerekes. Příprava jídla se v jeho filmu stává metaforou boje.

Při rozhovoru s dvěma francouzskými veterány z války v Alžírsku i doslovně obrazovou. „Kohout je symbolem Francie. A všichni kohouti si chrání své kurníky a své slepice,“ říká jeden z nich, zatímco kura z vlastní zahrádky porcuje k obědu. V příběhu izraelského Žida, který byl vězněn v koncentračním táboře, není jídlo metaforou boje, ale přímo jeho nástrojem. Po válce jako pekařský pomocník chtěl otrávit zajaté esesáky chleby. „Pomsta Židů na Němcích je morální,“ odůvodnil svůj čin.

Začalo to jako malá anekdota…

Kerekes „své objekty“ často stylizuje do obrazů, které mají jejich výpovědi dokreslit. Srbský kuchař vaří v minovém poli, Němec, který jediný přežil potopení ponorky, smaží řízky po pás v moři, nutriční specialista maršála Tita, který „měl možná jinou chuť než Tito, ale přizpůsobil se té jeho“, vzpomíná na maršálovu poslední večeři v jeho bývalé rezidenci, z níž je dneska ruina.

Záměrem nebyla nějaká bizarní cooking show. Odpovědi kuchařů, často banální a někdy anekdotické, příchuť banálnosti, případně určité směšnosti, ztrácejí na pozadí války, které se účastnili, i když „jen“ u plotny.

„Příběh, který začal jako malá anekdota, skončil jako velká metafora o tragédii války,“ potvrzuje tento dojem i Kerekes s odkazem na vzpomínku Němce, který odmítl dát umírajícímu rumunskému dítěti cukr z armádních zásob. Bylo by to proti předpisům a předpisy se přece musí dodržovat. Za každou cenu.

Recepty a zdravý rozum

Kerekes se kuchařů ptá, zda znají recept, jak (správně) žít, ale žádný univerzální nikdo z nich nepředloží. Jejich recepty jsou stejně individuální jako jejich chutě. Co jednomu chutná, nad tím druhý ohrnuje nos.

A různé „chutě“ vedle sebe v dokumentu staví i Kerekes: Například chorvatský kuchař v dokumentu odmítne vařit se srbskými kuchařkami, protože „Srbové celý život vařili nám, až nám zavařili“. Titův kuchař zase vzpomíná, jak při jednáních o rozpadu bývalé Jugoslávie zástupci Srbů a Chorvatů naschvál předkládali druhé straně svá národní jídla.

Jak různé jsou chutě a kuchyně, tak různý je přístup kuchařů k válce, k vyrovnání se s ní a se svým svědomím. Někteří se přísně drželi receptu, někteří experimentovali, pro některé všechno skončilo, jakmile naložili poslední hříbek pro půl milionu vojáků. Veselý Maďar, který připravoval jídlo nejprve maďarským povstalcům a pak sovětským okupantům, má v tom, jaká je role vojenského kuchaře ve válce jasno: „Život jde dál a voják musí jíst. Ať je to Němec, Rus nebo Maďar.“

Jak se vaří dějiny; v kinech: od 24. dubna; scénář a režie: Peter Kerekes. Ve filmu je 12 příběhů, 4 chtějí tvůrci jako bonus doplnit na DVD. Vzniknout by měl také televizní seriál, pro který by chtěl Kerekes příběhy vybrousit do minitvarů o délce třinácti minut. Rozhovor s Peterem Kerekesem

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřela francouzská filmová legenda Brigitte Bardotová

Zemřela francouzská herečka a filmová ikona Brigitte Bardotová. Bylo jí 91 let, uvedla v neděli dopoledne agentura AFP s odkazem na Nadaci Brigitte Bardotové. V nedávné době se herečka zotavovala po pobytu v nemocnici. Bardotová zahájila svou hereckou kariéru na začátku 50. let a věnovala se jí přes dvacet let. Podle agentury AFP hrála ve zhruba pěti desítkách snímků. V posledních letech se téměř výhradně věnovala ochraně práv zvířat a péči o ně.
10:53Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Zemřel kytarista a klávesista skupiny The Cure Perry Bamonte

Britská alternativní hudební skupina The Cure v pátek oznámila, že zemřel její kytarista a klávesista Perry Bamonte. Hudebník byl členem kapely od roku 1990. Po krátké nemoci zemřel během vánočních svátků ve věku 65 let.
včera v 10:22

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025
Načítání...