Metropolitní opera odškodní Nětrebkovou. Její vazby na Putina nejsou důvod neplatit

Newyorská Metropolitní opera musí ruské operní pěvkyni Anně Nětrebkové vyplatit dvě stě tisíc dolarů (přes 4,5 milionu korun). Odškodnění sopranistce náleží za zrušená představení. Operní dům divu odmítl angažovat, protože se dost jasně nevymezila vůči ruskému prezidentovi Vladimiru Putinovi, tím ale porušil smlouvu. Smírčí soud uvedl, že spojení s ruským prezidentem „rozhodně není morálním prohřeškem“. Nicméně Nětrebkové uložil pokutu ve výši téměř třicet tisíc dolarů za „značně nevhodné“ výroky po napadení Ukrajiny Ruskem. MET nedávno ukončila spolupráci i s manželem sopranistky Jusifem Ajvazovem.

Rozhodnutí o platbě vychází ze smluvní podmínky „pay or play“, která vyžaduje, aby instituce zaplatila umělcům i tehdy, pokud se je nakonec rozhodne neangažovat.

Dvě stě tisíc dolarů, které Nětrebkové náleží, pokrývá podle deníku The New York Times třináct zrušených představení. Ruská operní hvězda měla účinkovat mimo jiné ve dvou Verdiho kusech, v této sezoně v opeře Don Carlos, a navíc s ní program příští sezony původně počítal v Síle osudu.

Nětrebková v roce 2012 podpořila Vladimira Putina v prezidentské volbě a před invazí o něm mluvila pochvalně. Loni, kdy čelila řadě zrušených vystoupení na Západě, se snažila od Putina distancovat, prohlásila, že se s ním setkala jen několikrát a že není „spojenkyní žádného ruského vůdce“. Zrušila také svá vystoupení v Rusku. Odsoudila rovněž válku na Ukrajině, přímé kritice Putina se ale vyhýbala.

„Byla jsem také požádána, abych se vyslovila proti Putinovi. Odpověděla jsem, že mám ruský pas, že on je stále prezidentem a že já nemohu tato slova vyřknout veřejně. Takže jsem odmítla,“ vyložila francouzskému deníku Le Monde.

Arbitr: Podpora Putina není důvod k nevyplacení gáže

Ředitel Metropolitní opery Peter Gelb připustil, že operní dům původně sopranistce nechtěl vzhledem k jejím vztahům s Putinem platit nic. MET argumentovala, že Nětrebková nemá na zaplacení za neuskutečněná představení nárok, protože neodsouzením Putina porušila klauzuli týkající se chování v souvislosti s operním domem.

Smírčí soudce Howard Edelman ale minulý měsíc rozhodl, že ačkoli „není pochyb o tom, že byla Putinovou příznivkyní, na což měla právo“, spojení s ruským prezidentem „rozhodně není morálním prohřeškem ani není samo o sobě žalovatelným pochybením“. Podpora prezidenta Putina tedy podle arbitra nemůže být důvodem k nevyplacení gáže.

Přesto uložil Nětrebkové pokutu téměř 30 tisíc dolarů za „značně nevhodné“ výroky, které pronesla po invazi ruských vojsk na Ukrajinu. Mezi nimi byl i text, který zveřejnila na sociálních sítích a v němž označila své západní kritiky za „zlo“.

Šéf opery: Je to ztráta, ale jinak to nešlo

Nětrebková patřila k hvězdám Metropolitní opery. Její honorář činil přibližně patnáct tisíc dolarů za představení. Po MET požadovala kromě přiznané částky dalších 400 tisíc dolarů za předjednané angažmá v nadcházejících sezonách. Publikum ji mělo slyšet zpívat v Pucciniho Manon Lescaut či Čajkovského Pikové dámě. Smírčí soudce jí ale tento nárok neuznal s odůvodněním, že smlouvy nebyly ještě uzavřeny.

„Pro Metropolitní operu je uměleckou ztrátou, že nám zde nezpívá. Ale neexistuje způsob, jak by mohla Metropolitní opera nebo většina jejího publika tolerovat její přítomnost,“ prohlásil o Nětrebkové ředitel Gelb.

Sopranistka má i přes rozvázání spolupráce s Metropolitní operou, která patří k předním operním scénám na světě, poměrně nabitý program. Otevřené dveře má opět do milánské La Scaly, čekají ji koncerty ve Vídni či v Salcburku. Nicméně i nadále jsou slyšet výzvy, aby jí byl vstup na světová pódia odepřen. Kvůli vazbám sopranistky na Putina došlo například na poslední chvíli ke zrušení vystoupení na Tchaj-wanu, které se mělo uskutečnit v březnu.

Manžela Nětrebkové nechtějí v MET kvůli pěvkyni i blackface

V pátek newyorská opera oznámila, že se rozloučila i s manželem Nětrebkové, tenoristou Jusifem Ajvazovem. Publiku se měl představit v opeře Tosca, jejíž premiéra je plánována už na 30. března. Za nasmlouvaná představení vyplatí MET Ajvazovi kompenzaci.

Šéf opery Gelb výpověď doplnil vysvětlením, že prý nechce znevažovat ukrajinskou sopranistku Ljudmilu Monastyrskou, představitelku titulní role. Ta mimochodem převzala v MET role po Nětrebkové.

Jusif Ajvazov a Anna Nětrebková při zahájení sezony v MET (2018)
Zdroj: Profimedia

Jako hlavní důvod propuštění Ajvazova uvedl Gelb ale podle serveru OperaWire kritické komentáře, které pěvec loni na sociálních sítích adresoval sopranistce Angel Blueové.

Americká pěvkyně tmavé pleti zrušila svůj debut na festivalu ve Veroně poté, co organizátory obvinila, že dávají prostor rasismu, když umožní pěvcům vystupovat v opeře Aida se začerněným obličejem, takzvaným blackface. Použití tohoto druhu makeu-pu, jímž herci s bílou pletí karikovali Afroameričany, je vnímáno jako urážlivé.

Prohlášení Blueové přišlo několik dní poté, co se jako Aida ve Veroně představila Anna Nětrebková. Ajvazov, který v Aidě také účinkoval, námitky Blueové označil za „ohavné“ a podivoval se, proč se neozvala už po veronské premiéře Verdiho opery, kde etiopskou otrokyni ztvárnila Ljudmila Monastyrská – také se začerněným obličejem.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Rozeznal, že příčinou války je poslušnost, říká autorka esejů o Haškovi

Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války vyšly před více než sto lety a dodnes zůstávají zásadním románem české literatury. Spisovatelka Sylvie Richterová se zkoumání díla a osobnosti Jaroslava Haška věnuje dekády. Její eseje teď vyšly knižně pod titulem Humor jako zvláštní rozměr vědomí.
6. 6. 2025

Pražské planetárium se pochlubí největší promítací kopulí na světě

Po dvou letech se pro veřejnost 14. června znovu otevře pražské planetárium. Výsledkem rekonstrukce je první plně digitální LED planetárium v Evropě, a to s největší promítací kopulí na světě. Její rekonstrukce stála dvě stě milionů korun, dalších bezmála sto milionů město investovalo i do vylepšení zbývajících částí planetária. Díky tomu využijí i odpadní teplo, které diody vyzařují. Nově se navíc do kopule vejde o skoro sto diváků víc – dohromady 290.
6. 6. 2025

Batolata mají své první divadlo v Česku, na představení můžou i jinam

Nedaleko pražského Kačerova začalo fungovat první divadlo pro batolata v Česku. Prostor nazvaný KUK chce střídat inscenace pro nejmenší diváky s hernou. Pro děti ve věku 0+ hrají i jiné tuzemské scény, i když jejich repertoár necílí primárně na batolata. V kladenském divadle vedlo jedno takové představení dokonce ke sporům.
5. 6. 2025

Houslaři v Českém muzeu hudby se chtějí vyrovnat Stradivarimu

V Českém muzeu hudby se koná soutěž, při níž musí houslaři za jeden den dokončit nástroje podle modelu Antonia Stradivariho. Vědci dodnes nedokázali přesvědčivě vysvětlit, proč se novější housle tři sta let starým stradivárkám nedokáží kvalitou zvuku vyrovnat. Jeden vzácný nástroj má ve sbírkách i muzeum, u příležitosti mezinárodní soutěže jej vystavilo.
5. 6. 2025
Načítání...