Newyorská Metropolitní opera musí ruské operní pěvkyni Anně Nětrebkové vyplatit dvě stě tisíc dolarů (přes 4,5 milionu korun). Odškodnění sopranistce náleží za zrušená představení. Operní dům divu odmítl angažovat, protože se dost jasně nevymezila vůči ruskému prezidentovi Vladimiru Putinovi, tím ale porušil smlouvu. Smírčí soud uvedl, že spojení s ruským prezidentem „rozhodně není morálním prohřeškem“. Nicméně Nětrebkové uložil pokutu ve výši téměř třicet tisíc dolarů za „značně nevhodné“ výroky po napadení Ukrajiny Ruskem. MET nedávno ukončila spolupráci i s manželem sopranistky Jusifem Ajvazovem.
Metropolitní opera odškodní Nětrebkovou. Její vazby na Putina nejsou důvod neplatit
Rozhodnutí o platbě vychází ze smluvní podmínky „pay or play“, která vyžaduje, aby instituce zaplatila umělcům i tehdy, pokud se je nakonec rozhodne neangažovat.
Dvě stě tisíc dolarů, které Nětrebkové náleží, pokrývá podle deníku The New York Times třináct zrušených představení. Ruská operní hvězda měla účinkovat mimo jiné ve dvou Verdiho kusech, v této sezoně v opeře Don Carlos, a navíc s ní program příští sezony původně počítal v Síle osudu.
Nětrebková v roce 2012 podpořila Vladimira Putina v prezidentské volbě a před invazí o něm mluvila pochvalně. Loni, kdy čelila řadě zrušených vystoupení na Západě, se snažila od Putina distancovat, prohlásila, že se s ním setkala jen několikrát a že není „spojenkyní žádného ruského vůdce“. Zrušila také svá vystoupení v Rusku. Odsoudila rovněž válku na Ukrajině, přímé kritice Putina se ale vyhýbala.
„Byla jsem také požádána, abych se vyslovila proti Putinovi. Odpověděla jsem, že mám ruský pas, že on je stále prezidentem a že já nemohu tato slova vyřknout veřejně. Takže jsem odmítla,“ vyložila francouzskému deníku Le Monde.
Arbitr: Podpora Putina není důvod k nevyplacení gáže
Ředitel Metropolitní opery Peter Gelb připustil, že operní dům původně sopranistce nechtěl vzhledem k jejím vztahům s Putinem platit nic. MET argumentovala, že Nětrebková nemá na zaplacení za neuskutečněná představení nárok, protože neodsouzením Putina porušila klauzuli týkající se chování v souvislosti s operním domem.
Smírčí soudce Howard Edelman ale minulý měsíc rozhodl, že ačkoli „není pochyb o tom, že byla Putinovou příznivkyní, na což měla právo“, spojení s ruským prezidentem „rozhodně není morálním prohřeškem ani není samo o sobě žalovatelným pochybením“. Podpora prezidenta Putina tedy podle arbitra nemůže být důvodem k nevyplacení gáže.
Přesto uložil Nětrebkové pokutu téměř 30 tisíc dolarů za „značně nevhodné“ výroky, které pronesla po invazi ruských vojsk na Ukrajinu. Mezi nimi byl i text, který zveřejnila na sociálních sítích a v němž označila své západní kritiky za „zlo“.
Šéf opery: Je to ztráta, ale jinak to nešlo
Nětrebková patřila k hvězdám Metropolitní opery. Její honorář činil přibližně patnáct tisíc dolarů za představení. Po MET požadovala kromě přiznané částky dalších 400 tisíc dolarů za předjednané angažmá v nadcházejících sezonách. Publikum ji mělo slyšet zpívat v Pucciniho Manon Lescaut či Čajkovského Pikové dámě. Smírčí soudce jí ale tento nárok neuznal s odůvodněním, že smlouvy nebyly ještě uzavřeny.
„Pro Metropolitní operu je uměleckou ztrátou, že nám zde nezpívá. Ale neexistuje způsob, jak by mohla Metropolitní opera nebo většina jejího publika tolerovat její přítomnost,“ prohlásil o Nětrebkové ředitel Gelb.
Sopranistka má i přes rozvázání spolupráce s Metropolitní operou, která patří k předním operním scénám na světě, poměrně nabitý program. Otevřené dveře má opět do milánské La Scaly, čekají ji koncerty ve Vídni či v Salcburku. Nicméně i nadále jsou slyšet výzvy, aby jí byl vstup na světová pódia odepřen. Kvůli vazbám sopranistky na Putina došlo například na poslední chvíli ke zrušení vystoupení na Tchaj-wanu, které se mělo uskutečnit v březnu.
Manžela Nětrebkové nechtějí v MET kvůli pěvkyni i blackface
V pátek newyorská opera oznámila, že se rozloučila i s manželem Nětrebkové, tenoristou Jusifem Ajvazovem. Publiku se měl představit v opeře Tosca, jejíž premiéra je plánována už na 30. března. Za nasmlouvaná představení vyplatí MET Ajvazovi kompenzaci.
Šéf opery Gelb výpověď doplnil vysvětlením, že prý nechce znevažovat ukrajinskou sopranistku Ljudmilu Monastyrskou, představitelku titulní role. Ta mimochodem převzala v MET role po Nětrebkové.
Jako hlavní důvod propuštění Ajvazova uvedl Gelb ale podle serveru OperaWire kritické komentáře, které pěvec loni na sociálních sítích adresoval sopranistce Angel Blueové.
Americká pěvkyně tmavé pleti zrušila svůj debut na festivalu ve Veroně poté, co organizátory obvinila, že dávají prostor rasismu, když umožní pěvcům vystupovat v opeře Aida se začerněným obličejem, takzvaným blackface. Použití tohoto druhu makeu-pu, jímž herci s bílou pletí karikovali Afroameričany, je vnímáno jako urážlivé.
Prohlášení Blueové přišlo několik dní poté, co se jako Aida ve Veroně představila Anna Nětrebková. Ajvazov, který v Aidě také účinkoval, námitky Blueové označil za „ohavné“ a podivoval se, proč se neozvala už po veronské premiéře Verdiho opery, kde etiopskou otrokyni ztvárnila Ljudmila Monastyrská – také se začerněným obličejem.