Undergroundová malířka a buddhistka Urszula Brollová patří k nejznámějším poválečným umělkyním v Polsku. V jejím ateliéru se scházeli režimem neoblíbení umělci a filozofové. Později v zemi založila také první buddhistickou skupinu. Její retrospektivní výstava měla premiéru ve Varšavě v roce 2020, nyní ji představuje Galerie výtvarných umění v Ostravě (GVUO).
Undergroundová buddhistka Urszula Brollová vystavuje v Ostravě, pod jejími mandalami se cvičí jóga
Život Urszuly Brollové a její tvorba byly plné zvratů. Zpočátku, v padesátých letech, malovala expresivní portréty slezských žen, kubistická zátiší a industriální krajiny. Později si hrála s efektem náhody, seznamovala se s abstrakcí a na závěr své tvorby vytvářela mandaly.
„Jako představitelka slezské avantgardy významně ovlivnila poválečnou malbu,“ upozorňuje kurátorka Janina Hobgarska. Se svým manželem Andrzejem Urbanowiczem vedla v Katovicích v šedesátých letech ateliér, který fungoval jako laboratoř malby a performance. Spoluzaložila také ezoterickou výtvarnou skupinu Oneiron. Nejznámějším společným dílem jsou takzvané Černé karty.
„Třicet písmen od A do Z bylo rozlosováno mezi členy skupiny. Každý tak dostal jedno heslo. A tato hesla inspirovala všechny umělce k výtvarnému zpracování,“ popisuje kurátorka. „Urszula Broll si vylosovala k výtvarnému zpracování literu A, kterou pojala ve významu slova Átman, v sanskrtu dech,“ dodala. Tato karta dala také název výstavě.
„Od poloviny šedesátých let se duchovnost Urszuly Brollové významně proměnila a začala hledat mentální mapy světa,“ uvedl ředitel GVUO Jiří Jůza. Vytvořila si svůj vlastní vizuální jazyk, jehož projevem se staly buddhistické mandaly.
S tvorbou Urszuly Brollové se mohou návštěvníci výstavy seznámit do 12. března. Přímo v galerii se konají také lekce jógy.