Režisér Jan Prušinovský natáčí podle vlastního scénáře „lehce testosteronovou komediální roadmovie“. Do hlavních rolí obsadil Kryštofa Hádka, Robina Ferra a Štěpána Kozuba. První klapka filmu Grand Prix padla na začátku května na Českolipsku, štáb ale natočí i Velkou cenu formule 1 ve Španělsku. Vášeň pro motosport je totiž další fanouškovství, které Prušinovský ve své novince zkoumá. Zahraniční snímky ze závodnického prostředí zajímá spíše rivalita pilotů formule.
Formuli 1 pilotoval McQueen či Damon. Teď jim v Grand Prix konkurují Hádek, Ferro a Kozub
„Obdivuju lidi, kteří mají pro něco vášeň, a zároveň se maličko směju tomu, když ta vášeň přeroste v určitý fanatismus,“ přiznává Prušinovský.
Tvůrce seriálu Okresní přebor a Most naposledy do kin uvedl před šesti lety snímek Kobry a užovky. Bratrské drama mu přineslo Českého lva za režii a nejlepší film roku. V nejnovějším titulu nahlíží opět do sportovního prostředí. Na začátku byla historka o kamarádech, kteří jedou na fotbal, pak ale Prušinovský kopanou vyměnil za auta.
Natáčet se bude v Barceloně i Le Mans
Natáčená novinka vypráví o dvou bratrancích milujících auta a jednom kriminálníkovi, který je zase rád krade. „Rozhodnou se jet na Velkou cenu formule 1 do Barcelony,“ nastínil Prušinovský. Závodem ve Španělsku film vrcholí. Na okruh poblíž Barcelony, kde se jezdí také formule 1, se vydá za rok i štáb. Záběry by měl pořídit také ze závodního okruhu v Le Mans.
„Chceme nahlédnout do kolotoče formule 1, což pro malou českou produkci není vůbec jednoduché. Točit letos prázdné tribuny by nám ale bylo k ničemu. Proto jsme se rozhodli, že film dotočíme příští rok, doufejme, že přímo během Velké ceny Španělska. Věříme, že svět se v té době s pandemickou krizí už dostatečně vypořádá a formule se opět pojedou za divácké účasti,“ podotýká producent Ondřej Zima.
Velká část filmu nicméně vzniká v severočeském Cvikově a okolí. „Když jsem se díval, kde je podhoubí motoristického sportu, tak jsou to města jako Cvikov nebo Nová Paka. Tam nalezneme lidi, kteří každý víkend jezdí na autokros, rallyekros a podobné závody. Sever je tím celkem známý,“ vysvětlil Prušinovský, jak na tuto lokaci připadl.
V hlavní roli Hádek, Ferro a Kozub
Na Cvikovsku se filmaři zdrží do konce května. Právě zde vede jeden z hrdinů – Roman v podání Kryštofa Hádka – pofidérní autobazar a hned vedle bydlí se svou rodinou v mobilním domku. „Je to bývalý závodník autokrosu, ale už má po kariéře a teď se věnuje autům a různým kšeftům,“ představuje Romana Hádek. Díky této roli na jednom ze závodů usedne za volant buginy.
Největší chloubou Romanova bratrance Emila, fanatického milovníka pořádku, je zase maketa formule 1. Sám ale řídit nedovede, takže když vyhraje vstupenky na Velkou cenu ve Španělsku, nezbyde mu než požádat Romana, aby ho na závody odvezl. Nalepí se na ně ještě problémový kšeftař s kradenými auty Štětka.
Vedle Kryštofa Hádka, který si zahrál už v Prušinovského Kobrách a užovkách, což mu vyneslo Českého lva, se ve filmu objeví také Robin Ferro a Štěpán Kozub v rolích Romanových kumpánů. Jeho živelnou manželku hraje Anna Kameníková. Obsazení doplňuje Marek Daniel, Tatiana Dyková, Cyril Drozda, Eva Hacurová nebo Miroslav Donutil.
Z Cvikovska se tvůrci přesunou na cesty, točit chtějí celý film v autentickém prostředí. „Rozhodli jsme se, že s hrdiny pojedeme celou tu cestu, tedy přes Německo, Francii až do Španělska. V příběhu hraje velkou roli deník jednoho z hrdinů, který si cestu přesně naplánuje,“ potvrdil Prušinovský.
V českých kinech se Grand Prix „pojede“ od 17. listopadu příštího roku. Koproducentem snímku je Česká televize.
Zahraniční závody: Al Pacino propadl, McQueen měl natrénováno
Závody formule 1 nejsou přitažlivé jenom pro Romana, Emila a Štětku. V prostředí automobilových závodů se už odehrálo pár adrenalinových dramat, i když se soustředí spíše na rivalitu závodníků a atraktivní zákulisí, než aby tematizovala fanouškovství.
Grand Prix se jmenoval už snímek Johna Frankenheimera z roku 1966. I on natáčel záběry pro svůj film během skutečných závodů. Rychlý střih a ohromující závodní scény, včetně záběrů z vrtulníku, ocenily tři Oscary v příslušných kategoriích. Film nahlíží do zákulisí mistrovství světa, kde touha po vítězství vede čtyři rivaly na hranici rizika. Mezinárodnímu hereckému obsazení vévodí Yves Montand a James Garner.
O pět let později Lee H. Katzin uvedl do biografů další snímek se stručným a jasným názvem – Le Mans. Steve McQueen v něm představuje automobilového závodníka Michaela Delaneyho. Vrací se na „místo činu“, kde se těžce zranil, přesto se do náročného závodu chce opět pustit. Pro McQueena nebyla tato role žádný protiúkol, sám totiž závodil a vyzkoušel si i obtížný okruh Le Mans, kde se už v té době často jezdilo rychlostí překračující 320 kilometrů za hodinu.
Na legendární vytrvalostní závod ve Francii se vrací i životopisné drama Le Mans '66. Zatím poslední snímek Jamese Mangolda převyprávěl osud skutečného závodníka Carolla Shelbyho. Příběh ho zachytil v okamžiku, kdy po vítězství musí kvůli srdeční vadě zajet se svým vozem už napořád do boxu. Prosadí se ale jako vynalézavý konstruktér. Spolu s britským šampionem Kenem Milesem mají za úkol dostat na trať dokonalé závodní auto, které by za sebou nechalo všechny konkurenty. V automobilové dílně se spolu potkali Matt Damon a Christian Bale.
Do Le Mans se podíval i Al Pacino alias Bobby Deerfield. Titulní hrdina rychlým autem ujíždí smrti, která je mu v patách. Melodrama Sydneyho Pollacka vzniklo na motivy Remarqueova románu Nebe nezná vyvolených o automobilovém závodníkovi a jeho tragické lásce z plicního sanatoria (mimochodem sám Remarque se inspiroval osudem závodníka Alfonsa de Portaga, který zemřel při silničním závodu v Itálii). Na rozdíl od románu ale Pollackovo aktualizované filmové drama propadlo. Diváci se dokonce prý ve vypjatých momentech smáli.
O poznání lépe si vedli třeba v roce 2013 Rivalové. Další z filmů, který, jak ostatně upozorňuje už název, staví na soupeření „kdo s koho“. Tentokrát, hnáni soutěživostí, v zatáčkách pálí gumy Niki Lauda a James Hunt – v hereckém obsazení Daniel Brühl a Chris Hemsworth.
Příběh v režii Rona Howarda sází na nesmiřitelnost dvou protikladů v kokpitu formule: analytického Laudy a neřízené střely Hunta, a Laudovu osudovou nehodu. „Je jiné vidět to na plátně, protože když jsem bojoval o svůj život, byl jsem trochu zaneprázdněn,“ okomentoval dramatickou filmovou scénu po premiéře sám legendární závodník.