Když se dva perou, třetí maluje. Václav Švankmajer vystavuje Lidský krystal

Výtvarník Václav Švankmajer představuje tvorbu z posledních let. Jeho surrealistické malby vycházející z podvědomí vystavuje pod názvem Lidský krystal pražská galerie Millennium. Švankmajer, jenž je synem známého surrealistického filmaře, se sám také věnuje filmu; na novém snímku aktuálně pracuje.

Video Události v kultuře
video

Václav Švankmajer vystavuje a připravuje film

K malířské tvorbě Švankmajera inspirují fotografie, které najde na internetu. Výjevy na nich zachycené mění přenosem na plátno téměř k nepoznání. Tímto způsobem vznikla i titulní série Lidský krystal

„Spousta obrazů vychází z různých rvaček politiků nebo konfliktů policie s demonstranty. Mně se v tomto souboji líbí kompozice těl, protože často vytváří jakési renesanční figury,“ přiznává Švankmajer. Malby na výstavě pro srovnání doplňují i původní snímky. 

Při malování si nevystačí jen se štětcem. „Dá se použít ledacos, od bublinkové fólie po zmačkaný hadr. Vykradl jsem třeba dítěti stavebnici z pryžových součástek a ty pak obtiskávám. Nebo z obalu od čokolády vznikají hezké struktury, které by se nedaly namalovat. Jinde jsem použil maso, cibuli, pomelo,“ vyjmenovává Švankmajer. 

Aktuální výstava ukazuje tři desítky obrazů a kreseb. Čtyřiačtyřicetiletý umělec se ale neomezuje pouze na jednu formu vyjádření. „Pořídil jsem si svářečku, chci se zkusit vrhnout do trojrozměrného světa a dělat sochy,“ upřesnil.

Film s Miroslavem Krobotem

Výrazný je také jeho zájem o film, který ostatně vystudoval na pražské FAMU. Natočil několik krátkometrážních snímků a spolu se svým otcem, Janem Švankmajerem, převzal Českého lva za scénografii ke grotesknímu podobenství Hmyz.

Václav Švankmajer přebírá Českého lva za scénografii k filmu Hmyz

Zdroj: ČTK
Autor: Vít Šimánek

V současné době pracuje na výtvarné podobě filmu Rosentaal. Zpracovává příběhy dobrodruha Jana Eskyma Welzla podle stejnojmenné novely Miroslava Krobota. Ten se také ujal režie. Film je vyráběný rotoskopií, tedy animační technikou, při níž animátor překresluje hrané záběry. Použita byla třeba ve snímku Alois Nebel, kde hrál Krobot hlavní roli.

Přípravu projektu by tvůrci rádi dokončili do konce letošního roku. Výstava Václava Švankmajera tak dlouho k vidění není. Galerie Millennium ji hostí jen do 22. března.