Vizuální smog může mít špatný vliv na psychiku. Částečně žijeme v halucinaci, tvrdí umělkyně

6 minut
Příjemci reklamy jsou zahnáni do kouta, tvrdí autorka knihy o vizuálním smogu
Zdroj: ČT24

Veřejný prostor plný reklam a kolemjdoucí jako jejich nedobrovolní rukojmí. Těmto tématům se věnuje nová kniha Kam oči, tam hlava od Markéty Kinterové. Umělkyně v ní upozorňuje na to, že si obyvatelé měst zvykli brát onálepkovaný svět jako nepříjemnou samozřejmost. Vizuální smog přitom může také negativně ovlivňovat lidskou psychiku.

Autorská kniha popisuje, jaké vizuální strategie se ve veřejném prostoru uplatňují, aby – se záměrem postupného upevňování represivního systému kontroly – proměnily návštěvníka v zákazníka.

„Myslím si, že v Česku je těch reklamních sdělení strašně moc. Jeden billboard mi nevadí, problémem je jejich celkové množství,“ popisuje své téma Kinterová. 

Fotografie a vizuální motivy v její knize přitom odrážejí zjištění, že jako společnost procházíme procesem kolektivní halucinace. Obrovské množství vizuálního smogu totiž může negativně ovlivnit lidskou psychiku. Veřejný prostor je přeplněn hlasy, které představuje v podstatě cokoliv, co čteme.

„Kdyby člověk vnímal všechny hlasy najednou, tak by se zbláznil nebo běžel v nějaké obrovské halucinaci. Domnívám se, že v ní zčásti už žijeme,“ tvrdí autorka. Normální lidská reakce na velké množství reklamy je totiž taková, že se ji příjemce snaží nevnímat, případně eliminovat. „Je to jednosměrné vysílání, proti kterému zmůžete strašně málo,“ komentuje Kinterová. Lidé jsou tak vizuálním smogem zahnáni do kouta.

S tím souvisí i výskyt různých psychických potíží, jako jsou třeba deprese nebo syndrom ADHD. Ačkoliv se nedá s určitostí říct, že tyto neduhy způsobuje podoba veřejného prostoru, podle Kinterové se to nedá ani vyloučit.

Je důležité začít kriticky myslet

Dosah a vliv reklamy na rozptýlení lidské pozornosti je prý obrovský, vizuální smog přibývá všude. „Veřejný prostor je neustále onálepkováván, obanerováván nebo něčím polepen. Horším případem je trend LCD obrazovek, který pozornost strhává rapidním způsobem,“ popisuje Kinterová.

Ideální reklamní obsah by podle ní měla tvořit jednoduchá minimalistická typografie nebo prostý nápis, jako tomu bylo v minulosti. Že by v dnešní době došlo k nějaké radikální změně, považuje Kinterová za nepravděpodobné. Společnost prý k takové fázi ale ještě nedošla.

„Je důležité, abychom kriticky uvažovali o tom, co nás obklopuje, a kultivovali veřejný prostor. Obtěžujících sdělení, které byly zřízeny z devadesáti procent za účelem zisku, by mělo být méně,“ dodala autorka.

Autorská kniha Kam oči, tam mysl vychází jako umělecká část disertační práce s názvem Opoziční čtení veřejného prostoru na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Pojednává o dystopii postkapitalismu skrze experimenty s knihou a formátem billboardu a pozorování vybraných motivů. Autorka se v ní zamýšlí nad tím, jaká je zkušenost s veřejným prostorem dneška, ať už ta skutečné fyzická, nebo virtuální. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Rozeznal, že příčinou války je poslušnost, říká autorka esejů o Haškovi

Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války vyšly před více než sto lety a dodnes zůstávají zásadním románem české literatury. Spisovatelka Sylvie Richterová se zkoumání díla a osobnosti Jaroslava Haška věnuje dekády. Její eseje teď vyšly knižně pod titulem Humor jako zvláštní rozměr vědomí.
6. 6. 2025

Pražské planetárium se pochlubí největší promítací kopulí na světě

Po dvou letech se pro veřejnost 14. června znovu otevře pražské planetárium. Výsledkem rekonstrukce je první plně digitální LED planetárium v Evropě, a to s největší promítací kopulí na světě. Její rekonstrukce stála dvě stě milionů korun, dalších bezmála sto milionů město investovalo i do vylepšení zbývajících částí planetária. Díky tomu využijí i odpadní teplo, které diody vyzařují. Nově se navíc do kopule vejde o skoro sto diváků víc – dohromady 290.
6. 6. 2025

Batolata mají své první divadlo v Česku, na představení můžou i jinam

Nedaleko pražského Kačerova začalo fungovat první divadlo pro batolata v Česku. Prostor nazvaný KUK chce střídat inscenace pro nejmenší diváky s hernou. Pro děti ve věku 0+ hrají i jiné tuzemské scény, i když jejich repertoár necílí primárně na batolata. V kladenském divadle vedlo jedno takové představení dokonce ke sporům.
5. 6. 2025

Houslaři v Českém muzeu hudby se chtějí vyrovnat Stradivarimu

V Českém muzeu hudby se koná soutěž, při níž musí houslaři za jeden den dokončit nástroje podle modelu Antonia Stradivariho. Vědci dodnes nedokázali přesvědčivě vysvětlit, proč se novější housle tři sta let starým stradivárkám nedokáží kvalitou zvuku vyrovnat. Jeden vzácný nástroj má ve sbírkách i muzeum, u příležitosti mezinárodní soutěže jej vystavilo.
5. 6. 2025
Načítání...