Fata morgánu Evy Fajčíkové uvidí každý, kdo se chce nechat oklamat

Změny ve společnosti a iluze, které vytváří současný svět, se pokouší na svá plátna dostat malířka Eva Fajčíková. Dvě desítky olejomaleb, laděných především do fialové barvy, vystavuje do poloviny září v pražském prostoru Vnitroblock.

Video Události v kultuře
video

Eva Fajčíková vystavuje fata morgánu

Aktuální výstavu nazvala Eva Fajčíková Mirage, tedy anglickým výrazem pro fata morgánu. Právě na to, že věci nejsou vždy takové, jaké se nám na první pohled zdají, chce ve svých dílech upozornit.

Zatímco v minulosti se lidé nechali klamat šarlatány nebo spiritualismem, dnes jimi manipulují dezinformace, konspirační teorie nebo reklamy na sociálních sítích. „Škála témat, která ve své tvorbě zobrazuje, je velmi široká. Vystavená série je inspirovaná starými módními magazíny a filmy, zejména z Itálie,“ uvedl k dílům Evy Fajčíkové kurátor Vojta Fiala.

Šok, extáze ani dorty nejsou, co bývaly

K vytvoření jedné z maleb jí například posloužila fotografie, která v sedmdesátých letech vznikla pro časopis Vogue. Stylizace modelky do pohanské ženy v křesťanském chrámu působila jako šokující. „Zakázali ji tehdy uveřejnit, zatímco dnes může být klidně vystavena. Je znát posun vnímání lidské společnosti,“ vysvětluje malířka.

S náboženskými motivy pracují i dva obrazy nazvané Extáze svaté Terezy. Zatímco první, vycházející z barokní sochy od Giana Lorenza Berniniho, ukazuje světici s gloriolou, druhý pojednává „extázi“ z pohledu současnosti. „Tehdy, když měl někdo záchvaty, připisovali je buď ďáblovi, nebo Bohu. Dnes se takové záchvaty nepovažují za zázrak, proto je paní na obraze v psychiatrické léčebně,“ popisuje Fajčíková.

Ze série Evy Fajčíkové Study in Pink
Zdroj: ČT24, Eva Fajčíková

Současné „fata morgány“ zpracovávala i v předchozí tvorbě, třeba v sérii Study in Pink, kterou tvoří malby sladkostí. Nazvala ji podle dílu seriálu Sherlock. V něm slavný detektiv odhalí vraždu díky nevinně vypadajícímu růžovému kufříku. Stejně tak lákavě vyobrazené dortíky v sobě mohou skrývat nebezpečí. Výtvarnice nechává opět na divákovi, zda tomu chce, nebo nechce věřit.