Recenze: Twenty One Pilots nesli fanoušky na vlně pozitivna

V sobotu opanovali pražskou O2 arenu američtí Twenty One Pilots, aby zde představili v rámci Bandito Tour svůj zatím poslední počin, album Trench. O tom, jak masově vzrostla popularita této dvojice z Ohia, svědčí už jen to, že od vystoupení v Lucerně přes Tipsport arenu se jim nyní podařilo vyprodat i největší koncertní halu u nás.

Na kulturní akci odpadky se brodíce

Twenty One Pilots se v České republice naposledy zastavili před více než dvěma roky. Tenkrát jim ještě stačily prostory skromnější Tipsport areny. Od té doby ale zástupy jejich fanoušků přece jen o něco vzrostly, a tak bylo potřeba poohlédnout se po něčem větším. V tomto ohledu u nás moc na výběr není. Kromě venkovních prostor typu Eden či Letňany, které však lze využít pouze v letních měsících, lze v Praze zavítat jen na jediné místo, a tím je O2 arena.

Že jde o akci masových roměrů, bylo jasné už při příchodu k aréně. Hala byla obsypána návštěvníky, jimž vládla především žlutá – barva spojená s aktuální deskou Trench. K vidění tak byli lidé oblepení žlutou páskou, zahalení do žlutých pláštěnek či mající na hlavě stylového, a v mrazivém počasí i praktického, kulicha.

S ukázněností a pořádkumilovností některých návštěvníků to již bylo poněkud horší. Všude se válely mraky odpadků dekami či rozkládacími židličkami počínaje a plastovými lahvemi naplněnými roztodivnými tekutinami konče. Abyste zdolali fronty táhnoucí se ke vstupům, museli jste se vším tím odpadem doslova brodit, což není, upřímně řečeno, úplně pěkná vizitka. Chvílemi až člověka napadlo, zda jde opravdu na kulturní akci, nebo se nějakým nedopatřením ocitl na skládce či v nechvalně známém Sherwoodu na hlaváku.

Žánrově odlišná předkapela fanoušky příliš nezaujala

Jako předskokany si s sebou sympatická dvojice přivezla kapelu The Regrettes. Punkrocková trojice slečen z Los Angeles, již doplňuje jediný zástupce mužského pohlaví, bubeník Drew Thomsen, se snažila zaujmout, seč mohla. Chemie mezi nimi a publikem však tak úplně nefungovala. Zčásti nejspíš proto, že žánrový záběr je přece jen trochu jinde než u fanoušků hlavních hvězd večera.

Sympatická energická čtveřice, mající na svém kontě zatím jediné album, se tak dočkala spíše vlažného přijetí a po svém půlhodinovém vystoupení se obešla i bez přídavku. Možná trochu škoda. Na samostatném klubovém vystoupení by jim to jistě slušelo, na velkou halu to ale bohužel nestačilo.

Vezmu své světlo a půjdu s tebou…

Příchod hlavních hvězd večera si netrpěliví fanoušci snažili vypískat už dobrou čtvrthodinu před oficiálně hlášeným začátkem vystoupení. Nakonec se dočkali pět minut po avizované 21. hodině, kdy se na pódiu objevila planoucí pochodeň v rukou bubeníka Joshe Duna. Tu posléze ještě doplnil hořící vrak automobilu, a vytvořil tak scénu k úvodní skladbě Jumpsuit.

To, co nefungovalo u předkapely, u Twenty One Pilots rozhodně šlapalo perfektně. Chemie mezi nimi a publikem pracovala naprosto bezchybně. Možná proto, že kapela se ve svých textech zaměřuje hlavně na boj s vnitřními démony, s nimiž se většina především z řad mladších posluchačů dokáže ztotožnit.

Různobarevnou laserovou show doplňovaly kromě hlavní obrazovky ještě boční panely, jež ukazovaly jak detailní záběry hudebníků, tak tématická vyobrazení doplňující jednotlivé skladby. Dvojice v tomto duchu i často střídala kostýmy. Setlist byl seskládán především ze zástupců aktuálního alba, ale došlo i na prověřené hity jako Heathens či Stressed Out. Po vizuální stránce bylo vystoupení pestré a vkusné se zaměřením na jednotlivé prvky a jdoucí ruku v ruce s hudebním doprovodem.

Velmi příjemným oživením pak bylo střídání pódií. Hlavní stage totiž ještě doplňovala menší plošina u zvukaře, na kterou se hudebníci během koncertu přesunuli a již doplňoval efektní koberec LED panelů vznášejících se pod stropem haly. Nebyla tak ochuzena ani část publika v zadních řadách, která v zaplněné hale stěží dohlédla na hlavní stage. Příjemnou vsuvkou byla i zdravice bubeníka Joshe Duna, kterou pronesl v češtině.

Po hudební stránce lze vyzdvihnout výtečný zvuk a v některých případech i téměř bezchybný vokální Tylerův projev, který naplno vyzněl u skladeb jako Pet Cheetah či Car Radio. Jestli něco zamrzelo, pak to byla absence doprovodné živé kapely.

Co však dominovalo vystoupení Twenty One Pilots především, byla skvělá komunikace a kontakt s fanoušky, kdy se dvojice neváhala doslova vrhnout mezi ně. Stejně tak nelze opomenout ohromnou energii, nadšení a srdečnost, jež do svých vystoupení vkládají. To se odráží i na přijetí publika, jež v tomto ohledu spolupracovalo naprosto skvěle. Tedy pomineme-li The Quiet Game, při níž na výzvu zpěváka Tylera Josepha o absolutní ticho vydrželi vinou jednoho nedočkavce pouhé dvě vteřiny. No, v sousedním Polsku nás trumfli, jejich časomíra se zastavila na 04:34.

Ale težko to lze fanouškům v návalu euforie vyčítat. Všichni se přišli především bavit a spolu se svými oblíbenci si zatančit, zazpívat a užít si show, čehož se jim dle ohlasů, nadšení a stojících ochozů dostalo vrchovatě. A o to jde především.

Twenty One Pilots, 16. 2. 2019, O2 arena Praha
Setlist:
Jumpsuit, Levitate, Fairly Local, Stressed Out, Heathens, We Don't Believe What's on TV, The Judge, Cut My Lip, Lane Boy, Nico and the Niners
B-Stage: Neon Gravestones, Bandito, Pet Cheetah
Main Stage: Holding on to You, Ride, My Blood, Morph, Car Radio
Encore: Chlorine, Leave the City, Trees
(Zdroj: Setlist.fm)

Twenty One Pilots (někdy stylizováno jako twenty øne piløts) je americká hudební skupina pocházející z Columbusu v Ohiu. Kapela oficiálně vznikla roku 2009 a jejími členy jsou Tyler Joseph a Josh Dun. Na svém kontě mají pět alb, z nichž dvě úvodní vydali, aniž by byli podepsáni pod nahrávací společností. První album se jmenovalo Twenty One Pilots (2009), druhé Regional At Best (2011). Následně se zapsali pod vydavatelství Fueled By Ramen a roku 2013 jim vyšlo album Vessel. 19. května 2015 (17. května 2015 na iTunes) vyšla jejich čtvrtá deska s názvem Blurryface. 5. října 2018 vyšla jejich už pátá deska s názvem Trench.
Kapela kombinuje prvky piana, bicích, ukulele, vokálů a příležitostně i baskytary a trumpety. Jejich texty jsou označovány za poezii, a jelikož je těžké poezii „vecpat“ (jak se vyjádřil Tyler) do hudby, často se ze zpěvu přechází v rapování. Kapelu lze jen stěží zařadit do jednoho stylu vzhledem k jejich variabilitě. Dle článku na mtv.com je duo obdivováno pro svá energická vystoupení naživo a pro svůj styl, označovaný jako „schizofrenní pop“, ve kterém spojují melodii vedenou pianem s recitovanými úseky. Podle slov členů je hlavním cílem kapely přinutit lidi zamyslet se a najít radost ve svém životě. Ačkoli hodně z jejich skladeb obsahuje narážky na křesťanskou teologii, jež obsahují i zprávy (i když nikoli zjevné) o Bohu a rovněž všichni členové kapely (dřívější i současní) jsou křesťané, Twenty One Pilots nelze považovat za křesťanskou kapelu.

Diskografie:
Twenty One Pilots (2009)
Regional At Best (2011)