No ale ona vypadá jako my! Londýnský festival ocenil královnu kovu a skla Evu Jiřičnou

Byznys ji prý nezajímá, raději si vezme tužku a papír a kreslí. Podle jejích návrhů vznikly luxusní hotely, soukromé byty i mosty, v jejích stavbách vyniká smysl pro detail a architektonické využití přirozeného světla. Devětasemdesátiletá architektka Eva Jiřičná má dnes domov v Praze i v Londýně, kde našla exil po srpnu 1968. Za svou práci získala už řadu ocenění, v pondělí k nim přibyla medaile za celoživotní dílo od Londýnského festivalu designu.

Jednoduché linie, ocel, sklo a střízlivá modernost jsou poznávacími znameními tvorby Evy Jiřičné. Dřevo lidé v jejích dílech hledají marně. „Eva má úžasný smysl pro detail, v tom je její silná stránka. Možná se zdá, že detail je v architektuře až na druhé koleji, ale ve výsledku je detail primární, ten to vše tvoří,“ podotýká Jiřičné spolupracovník, architekt Jura Bečička.

K jejímu nezaměnitelnému rukopisu patří také točitá schodiště, která vzbuzují dojem, že plují v prostoru. Podle svých slov Jiřičná hledá cestu, jak do prostoru dostat světlost, průhlednost a materiály ve své ryzí podobě.

"Mám ráda sklo, protože sklo dělá úžasné věci se světlem a já miluju světlo."

Z její designérské i architektonické kreativity těží jak veřejné instituce, tak soukromé osoby. Navrhovala pro zakázky v New Yorku, San Franciscu či Florencii a samozřejmě v Londýně, kde její tvůrčí otisk nesou například designérské prodejny značek jako Hugo Boss či Vidal Sasson.

8 minut
Mrs. Architect - Eva Jiřičná
Zdroj: ČT24

Rohy neměla, talent ano

Přes úspěchy za hranicemi jméno Eva Jiřičná lidé v Československu dlouho neznali. Po studiu architektury nejprve na pražské technice a poté u Jaroslava Fragnera na Akademii výtvarného umění dostala možnost odjet na stáž do Londýna. Do Británie přijela poslední červencový den – a za necelý měsíc se stala proti své vůli emigrantkou. O invazi vojsk Varšavské smlouvy do Československa jí prý řekla bytná. Následně jí přišel z velvyslanectví dopis. Vaše doložka je zrušena a návrat do vlasti z důvodu veřejného zájmu nežádoucí, stálo v něm.  

„Moje první práce byla ve velké kanceláři, kde pracovalo dva tisíce architektů, a tam jsem se zapojila do projektu škol, šlo víceméně o systém paneláků, ale dělaly se z překližky, což mělo výhodu, že dlouho nevydržely, takže se velice jednoduše demolovaly a vyměňovaly za něco lepšího,“ vzpomíná na londýnské začátky Jiřiná. 

Po roce přešla do ateliéru Louise de Soissons, který projektoval nový přístav v Brightonu. Zůstala v něm třináct let. „Tam jsem se naučila, jak se dělají velké inženýrské stavby. Můj šéf měl ve mně z nějakého zvláštního důvodu důvěru, takže mě nechal dělat, co jsem ve svých třiceti letech s mizernou angličtinou byla schopna dělat. Doteď je to pro mě nepochopitelné,“ přiznává Jiřičná.

Když jsem začala pracovat na prvním velkém projektu, zeptala jsem se, co nejdůležitějšího bych měla před začátkem vědět. Dostala jsem radu: Nejdůležitější je, abys až skončíš, měla víc přátel, než jsi měla, když jsi začala. A to je moje životní krédo.
Eva Jiřičná

Později spolupracovala s architektem Richardem Rogersem a následně dostala zakázku na několik obchodů v centru Londýna a ve Spojených státech. V roce 1976 si založila vlastní ateliér.  Pracovala pro pojišťovnu Lloyd či lorda Rothschilda; navrhla autobusové nádraží Canada Water v Londýně nebo rozšíření knihovny v Leicesteru.

„Přijela jsem do Londýna, abych se něco naučila – a celý život se učím. Jsem velmi vděčná, že jsem v životě potkala tolik lidí, od kterých jsem se měla co naučit,“ říká Eva Jiřičná.

Anglie šedesátých a sedmdesátých let jí prý poskytla osobní i profesní svobodu, kterou si předtím neuměla představit. Tehdejší dobu hippies popisuje jako jednu velkou párty. Její československý původ pro ni byl jak motivací, tak zároveň brzdou. 

 „Chtěla jsem samozřejmě ukázat, že jsem Češka a že Češi když něco dělají, tak to dělají pořádně, protože na Čechy se všichni tehdy dívali spatra,“ říká a svůj dojem dokládá konkrétní vzpomínkou: „Moji známí mě pozvali na víkend do krásné anglické vesnice. A jedna místní stará anglická lady si mě prohlédla zezdola nahoru a seshora dolů a pak řekla: ‚No ale ona vypadá jako my!‘ Očekávala asi, že někdo, kdo přijede zpoza železné opony, bude mít rohy a ocas.“

Proměna Česka? K lepšímu i k horšímu

Do rodné země se mohla vrátit až v roce 1990. Nyní působí nejen v pražském studiu AI Design, který vede spolu s Petrem Vágnerem, ale také v londýnském studiu Eva Jiricna Architects. Učila i na VŠUP, kde vedla jeden z ateliérů architektury.

56 minut
Hyde Park Civilizace s Evou Jiřičnou
Zdroj: ČT24

O vývoji, kterým si Česko po revoluci prochází, říká, že jako vývoj v jiných zemí pokračuje zároveň k lepšímu i k horšímu. „Když jsem se vrátila, tady nebylo nic. Všechno se zastavilo. Všechno mimo Staroměstské náměstí, které bylo krásně vybarvičkované, bylo ve strašném stavu, nikdo neinvestoval. Tedy na jedné straně to, že se Praha zlepšuje, je potěšující zpráva, na druhou stranu třeba z toho, co se stalo s Václavským náměstím, mě vždycky bolí srdce. Krásné funkcionalistické budovy opravdu utrpěly,“ zhodnotila v roce 2014 v pořadu Hyde Park Civilizace české hlavní město.   

Na proměně Prahy se podílela i ona sama. Do širšího povědomí se talentovaná architekta a designérka dostala nejprve jako předsedkyně komise, která vybrala pro novou Národní knihovnu návrh Jana Kaplického.

Tzv. chobotnice vzbudila velké vášně, na realizaci nakonec nedošlo. A podle všeho už ani nedojde. „Tenhle projekt musí postavit stát, nejde, aby se ho někdo ujal a dal ho na Rohanský ostrov nebo kamkoli jinam. Byl vymyšlený jako oko nad Prahou, které se dívá na Hrad,“ považuje Jiřičná za nesmyslné různé úvahy o přesunu blobu mimo Letnou.

K zatím nerealizovaným stavbám patří také projekt Novomlýnské brány, která by podle návrhu Evy Jiřičné měla vyrůst v Revoluční ulici. Naopak v Praze už si lidé mohou prohlédnout například oranžerii v areálu Pražského hradu, interiéry Tančícího domu, kavárnu Černá labuť. Navrhla i pražské hotely Josef a Maxmilian a bytový komplex Sky Barrandov.

K mimopražským projektům od Evy Jiřičné náleží lávka pro pěší v Brně, v jihomoravské metropoli by podle jejího návrhu měl být také postaven nejvyšší mrakodrap v Česku. Palác Heršpická by měl dosahovat 117 metrů. Pro Zlín pak navrhla Kongresové centrum a Univerzitní centrum a Fakultu humanitních studií Univerzity Tomáše Bati. Ve Zlíně se Jiřičná v roce 1939 narodila, její otec, také architekt, pracoval právě pro slavného obuvnického velkopodnikatele.

27 minut
13. komnata Evy Jiřičné
Zdroj: ČT24

Jiřičná už v Británii obdržela Řád britského impéria, je také laureátkou ceny za mimořádný přínos postavení žen v architektuře. Londýnský festival designu kromě ní udělil medaili ještě třem módním návrhářům: Neri Oxman obdrží cenu za inovativnost v designu, Grace Walese Bonnerová je podle festivalu talentovanou nadějí designu a hlavní cenu si odnese avantgardní Hussein Chalayan. Práce všech čtyř umělců jsou do 23. září vystaveny v  muzeu V&A. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
před 15 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
včera v 20:25

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
včera v 14:23

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
včera v 12:43

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
včera v 09:00

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...