Šaty dělaj ženu. Hana Podolská oblékala Adinu Mandlovou i Hanu Benešovou

Na začátku dvacátého století založila švadlena Johanna Vošahlíková v Nuslích malou krejčovskou dílnu. O pár let později už ji znala nejen celá Praha jako Hanu Podolskou, majitelku nejoblíbenějšího módního salonu meziválečného Československa i protektorátu. Šily u ní tehdejší hvězdy stříbrného plátna, ženy politiků i obchodníků. Jak si svou pověst získala a udržela, přiblížila v rozhovoru Eva Uchalová, kurátorka výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu, kde do 20. ledna slávu „modelového domu dámských toilet“ připomínají.

Čím si Hana Podolská získala takový věhlas?  

Byla profesionálně dokonalá, měla nejen dobré střihy, ale šila také podle nejnovějších módních trendů, z luxusních látek, které se ještě mezi válkami mohly dovážet, a měla i značný obchodní talent.

Jako první dělala módní přehlídky, uplatňovala svoje modely v časopisech, takže dokázala svoji tvorbu dobře propagovat. Navíc pomáhalo její osobní kouzlo, dokázala si získat zákaznice už jen svým vystupováním a tím, jak se každé osobně věnovala. 

Návštěvníci výstavy si mohou prohlédnout na padesát modelů. Mimo jiné plesové a večerní šaty, mnohé z nich působí nadčasově. Jaké materiály se tehdy nejčastěji používaly?

Především přírodní materiály jako hedvábný voál, krajkovina, samet, také hedvábný brokát a satén byly velice oblíbené. Návštěvníci si na ukázky materiálů mohou dokonce sáhnout.

Kde se Hana Podolská především inspirovala?

Stejně jako všechny ostatní salony po celém světě jezdila pravidelně, minimálně dvakrát za rok, do Paříže na módní přehlídky. Odtamtud si přinášela jednak modely,  jednak i kresby, a ty potom po návratu do Prahy zpracovávala a připravovala pro další kolekci. 

Hana Podolská svůj salon několikrát stěhovala, bylo ho možné najít na vícero místech v Praze. Kde například?

Nejslavnější byl salon v paláci Lucerna, tam se nastěhovala na začátku první světové války. Ale jak se její činnost rozvíjela, hledala větší prostor, takže ve třicátých letech se nastěhovala do salonu v Jungmannově ulici, kde vybudovala veliký sál na přehlídky pro tři sta lidí, měla tam pro zákaznice celé patro a ještě část patra pro dílny.

Video Studio 6
video

Kurátorka Eva Uchalová o Haně Podolské: Pomáhalo i její osobní kouzlo

K vidění jsou i fotografie slavných zákaznic Hany Podolské, například herecké hvězdy Adiny Mandlové, pro niž salon šil modely do filmu Kristian. 

Hana Podolská vzpomíná, jak se na ni dobře šilo. A sama Mandlová prohlásila, když dostala Svatováclavskou cenu za tento film, že ocenění měla dostat paní Podolská za kostýmy.

Kdo kromě hereček patřil ještě mezi slavné zákaznice salonu?

Samozřejmě Hana Benešová, manželka nejprve ministra zahraničí, potom prezidenta republiky. Říká se, že se s Hanou Podolskou přátelila, do salonu prý přicházela i jenom na kávu.

Vystaveny jsou i ukázky z tehdejších dobových časopisů. Jak často v nich čtenářky mohly najít modely Hany Podolské?

Skutečně velice často. První jsou už z roku 1919 a od té doby se v časopisech objevovaly pravidelně. Ve dvacátých letech pro ni fotografoval František Drtikol, koncem třicátých pak František Vobecký – a to byla prvotřídní jména.