Osobnosti české fotografie 2017 jsou syrové i spirituální

Celoživotní tvorbu i práce uplynulého kalendářního roku hodnotila popatnácté Asociace profesionálních fotografů ČR. Ocenění za loňský rok náleží Libuši Jarcovjákové, za celoživotní přínos byla oceněna Markéta Luskačová. Nejlepší publikaci vydal loni Josef Moucha a nejlepší kalendář je dílem studentů uměleckých škol.

Osobností české fotografie za rok 2017 se mohl stát fotograf, pedagog, kurátor, teoretik, galerista či vydavatel, který loni výrazně přispěl ke kvalitě či propagaci české tvůrčí fotografie. Takovou zásluhu porota připsala Libuši Jarcovjákové, která loni veřejnosti představila knihu Černé roky.

Undergroundová fotografka v ní shromáždila své syrové fotografické a literární deníky z let 1971 až 1987. Zachycují černobílou všednost normalizační Prahy, v níž dlouhodobě dokumentovala romskou a vietnamskou menšinu i pražské homosexuály, a také autorčiny pozdější postřehy ze života v Západním Berlíně a Tokiu.

„Její dílo je podobně jako tvorba Josefa Tichého možná nejradikálnější protiváhou neosobního, efektního stylu fotografování, který již dlouho české fotografii dominuje. Přesvědčuje svojí autenticitou,“ uvedl na adresu Jarcovjákové emeritní kurátor Antonín Dufek.

Jak československé okrajové světy, tak emigrantskou zkušenost propojuje i tvorba Markéty Luskačové – nositelky titulu Osobnost české fotografie za dlouhodobý přínos tomuto umění. Při jejích fotografických začátcích jí radil Josef Koudelka, na jehož doporučení se po něm na začátku sedmdesátých let stala také fotografkou Divadla za branou.

„Reflektují především spiritualitu a oslavující lidskost v té nejčistší formě,“ říká o práci Markéty Luskačové fotograf Zdeněk Lhoták. Tato témata umělkyni zajímala od začátku, kdy dokumentovala náboženské pouti na Slovensku a v Polsku. Fotografovala také život na slovenské vesnici a od konce devadesátých let vytváří cyklus z českých masopustů, v němž poprvé používá barevné snímky.

V polovině sedmdesátých let odešla Luskačová do zahraničí, po emigraci ji zajímaly například pouliční trhy v Londýně. Pracovala také pro agenturu Magnum Photos. 

Z loňských fotografických publikací vybrala porota jako nejlepší publikaci Válka za studena. Josef Moucha v ní předkládá svůj pohled na základní vojenskou službu v Československé lidové armádě.

Mezi fotografickými kalendáři na rok 2018 pak byl oceněn ten, který pod názvem 3 x 4 společně připravili studenti tří škol: Střední a Vyšší odborné školy reklamní a umělecké tvorby Michael a Vysoké školy kreativní komunikace.