V Rudolfinu končí rekordní výstava Krištofa Kintery. Návštěvníky láká vstup zdarma

V Rudolfinu končí rekordní výstava Krištofa Kintery (zdroj: ČT24)

Zájemci mají ve středu poslední možnost navštívit výstavu Krištofa Kintery s názvem Nervous Trees. Jubilejní stá expozice pražské Galerie Rudolfinum se stala divácky nejúspěšnější výstavou v Česku za poslední čtyři roky. V úterý počet návštěvníků přesáhl už 156 tisíc. Výstava je díky sponzorovi přístupná zdarma. Expozice měla původně trvat jen do konce listopadu, pořadatelé ji ale pro velký zájem téměř o měsíc prodloužili.

„Dílo Krištofa Kintery je výjimečné tím, že je velmi komunikativní, je nasměrované k divákům. Je to z toho důvodu, že Krištof není jenom sochař a výtvarník, ale je to také performer, člověk, který má zkušenost s prostředím divadla, scénografie a grafického designu. Mezilidská komunikace je jedním z jeho základních poslání. Není to umění uzavřené do sebe,“ uvažuje nad úspěchem expozice kurátor David Korecký.

Vysokou návštěvnost podpořila také skutečnost, že výstava je díky sponzorovi přístupná zdarma. „Těší nás, že jsme otevřeli galerii širšímu publiku, které běžně do galerie nepřijde, protože nechce obětovat nějaké peníze za vstupné,“ říká Korecký.

Zdarma zase za rok

Volný vstup mohl návštěvnost zvýšit o 25 až 30 procent, odhaduje kurátor. Zájemci chodí na výstavu opakovaně, berou s sebou děti a ušetřené peníze vloží třeba do nákupu katalogu, který se už musel dotisknout.

Spolupráce Galerie Rudolfinum se sponzorem bude pokračovat také v příštím roce. Zdarma bude opět poslední expozice roku, tentokrát půjde o výstavu malíře a sochaře Petra Písaříka.

Otázka volného vstupu do muzeí a galerií se řeší především ve veřejných institucích. V mnoha zahraničních významných muzeích jsou zdarma především z edukativních důvodů stálé expozice a platí se třeba jen za dočasné výstavy.

Podobný princip před časem zavedla Moravská galerie v Brně, respektive navrhuje návštěvníkům vstupné dobrovolné. Národní galerie díky sponzorovi odpouští vstupné dětem a studentům.

Při zahájení výstavy Krištofa Kintery v Rudolfinu zaznívaly kritické hlasy, že se koná příliš brzy poté, co měl umělec velkou výstavu v jiné veřejné instituci, Galerii hlavního města Prahy (GHMP). Před pěti lety ji v prostoru městské knihovny vidělo přes 20 tisíc lidí.

Krištof Kintera obrátil Rudolfinum naruby (zdroj: ČT24)

Současná výstava nazvaná Nervous Trees je zároveň jubilejní 100. výstavou Galerie Rudolfinum, která funguje od roku 1994. Historické sály budovy z 19. století zaplnily Kinterovy instalace především z nalezeného materiálu, zbytků různých strojů a přístrojů, které doplněné o jeho výtvory představují pozoruhodnou konfrontaci živé přírody a technologií.

Loni lákal Císař Karel IV.

Loňskou nejnavštěvovanější výstavou byla expozice Císař Karel IV. 1316–2016, kterou připravila Národní galerie s německými partnery. Za čtyři měsíce ji vidělo přes 92 tisíc návštěvníků a denní průměr činil 692 lidí.

Co do denního průměru byla ale nejvíce navštěvovaná výstava Vnímání, kterou pro českobudějovický Dům umění připravil architekt Jan Šépka. Za 24 dní jí prošlo 36 tisíc návštěvníků, tedy 1500 denně. Stejně jako Kintera byla přístupná zdarma.

Do žebříčku nejnavštěvovanějších výstav v loňském roce lze zahrnout i Slovanskou epopej se 119 tisíci návštěvníky.

V uplynulých třech letech stotisícovou hranici překročila už jen výstava Tima Burtona v GHMP v roce 2014. Vidělo ji přes 102 tisíce lidí. O rok dříve byla nejúspěšnější přehlídka plakátů Alfonse Muchy ze sbírky tenisty Ivana Lendla v Obecním domě. Za pět měsíců ji vidělo 185 tisíc návštěvníků.

Tradičně vedou žebříček tuzemské návštěvnosti výstavy staršího umění. V roce 2008 byla nejnavštěvovanější výstava Albrecht z Valdštejna a jeho doba se 150 tisíci diváky, o dva roky dříve výstava umění z doby Karla IV. připravená stejně jako ta loňská současným ředitelem NG Jiřím Fajtem. V Praze ji na Hradě vidělo přes 100 tisíc lidí, při její premiéře o rok dříve v Metropolitním muzeu v New Yorku ji navštívilo dokonce 170 tisíc lidí.