Švédský herec Stellan Skarsgård, známý z komiksových Avengers i z filmů Larse von Triera, natáčí v Česku nový film režiséra Václava Marhoula. Objeví se v adaptaci bestselleru Jerzyho Kosińského Nabarvené ptáče.
Stellan Skarsgård natáčí s Václavem Marhoulem. Všichni režiséři jsou šílení, říká
Na louce nedaleko západočeského Stříbra a v uniformě Wermachtu hraje Stellan Skarsgard jednu z postav v dramatickém příběhu o malém židovském chlapci, kterého rodiče během druhé světové války ukryjí u příbuzných na venkově. V nepřátelském světě se setkává se strachem, opovržením a krutostí.
„Je to celkem temný film, který není jednoduché natočit. A já skutečně chci, aby vznikl, protože bych se na něj chtěl podívat,“ říká Skarsgård. O obsazení začal Václav Marhoul se švédským hercem jednat už před sedmi lety. „Neberu ohledy na to, že je taková hvězda. Prostě ho režíruju a mluvím s ním tak, jak jsem mluvil s kýmkoliv jiným,“ uvedl Marhoul. Na snímku by měl spolupracovat také s německým hercem Udem Kierem a amerických hercem Harvey Keitelem.
Skarsgård se proslavil jako dvorní herec režiséra Larse von Triera, naposledy se objevil v jeho Nymfomance. Na kontě má ale také divácky úspěšný muzikál Mamma Mia!, komiksové Avengers či drama Dobrý Will Hunting. „Nikdy jsem neměl kariérní ambice. Mojí snahou je nacházet věci, které učiní můj den příjemným. Chci říct, že by mě mělo natáčení hlavně bavit. Z jakéhokoliv důvodu,“ okomentoval svou pestrou filmografii.
Podle Formana i Kundery
S českým režisérem ani v českých lokacích netočí poprvé. Před jedenácti lety si ho vybral Miloš Forman do snímku o slavném španělském malíři Goyovy přízraky. „Pracovat s Milošem je fantastické. Je energický, velmi zábavný a přímý chlap,“ vzpomíná Skarsgård na spolupráci.
Jednu z rolí vytvořil také v adaptaci románu Milana Kundery Nesnesitelná lehkost bytí. Režíroval ji v roce 1988 Philip Kaufman. A loni natáčel v Praze švédský snímek o jednom z nejdramatičtějších finálových zápasů Wimbledonu. Sportovní drama Borg bude do švédských kin uvedeno v říjnu. Nabarvené ptáče chystá premiéru až na rok 2019. Koproducentem filmu je Česká televize.
Rozhovor se Stellanem Skarsgårdem
Především evropské publikum si vás spojuje s dánským tvůrcem Larsem von Trierem.
Natočil jsem s ním asi osm projektů. Lars je dobrý přítel. A navíc pracovat s ním – to není práce. Na natáčení je skvělá atmosféra, všichni jsou spokojení, panuje naprostá svoboda. Nikoho nezajímá nic jiného, než jak strávit společně příjemné chvíle a být tak kreativní, jak jen je to možné. Když jsem dělal film Prolomit vlny, na place byl velký nápis: „Dělej chyby!“ To bylo osvobozující. Každý má právo dělat chyby.
Drama Prolomit vlny bylo vaším prvním společným filmem. Jak moc bylo pro vaši hereckou kariéru zásadní?
Už jsem měl za sebou nějaké jiné mezinárodní projekty, ale samozřejmě… Musím říct, že hodně studentů filmových škol po celém světě ten film vidělo. Takže o pět let později, když ukončili studium a začali natáčet, jsem měl hodně práce.
Podle čeho si vybíráte role?
Mojí strategií je nikdy nedělat stejnou věc dvakrát. Alespoň se tedy nevracet. Takže natočím jeden oddychový film a pak zase jeden serióznější.
Spolupracoval jste kromě Triera i s řadou dalších režisérů. S kterým se vám natáčelo nejlépe?
Myslím, že všichni režiséři jsou svým způsobem šílení. Většina z nich měla pravděpodobně hrozné dětství. Seděli sami ve svých pokojích, nikdo si s nimi nechtěl hrát. Byli sami a stavěli si. Vytvářeli si svůj svět. A chtěli v tom pokračovat, aby nepřišli o pocit kontroly.
Vy sám o režii neuvažujete?
Lidé se mě občas ptají, jestli nechci režírovat. V žádném případě. Chci točit tři filmy ročně, a ne jeden za deset let.