Zprávy z Cannes: Češi (ne)jsou out

Padesátník, který ztratí práci, ale neztratí naději – tak by se dal jednou větou popsat příběh slovensko-maďarsko-českého filmu Out. Po dlouhých letech se dostal do hlavního programu na mezinárodním filmovém festival v Cannes i film s výraznou českou účastí. V pondělí večer měl slavnostní premiéru v sekci Určitý pohled snímek, který natočil jako svůj první film slovenský režisér a absolvent FAMU György Kristóf.

V sekci Určitý pohled byl naposledy český film Proč? od režiséra Karla Smyczka v roce 1988. O dva roky později v roce 1990 soutěžilo v Cannes trezorové Kachyňovo Ucho a v jedné ze sekcí se ukázal Čas sluhů od Ireny Pavláskové. Od té doby se celovečerní české filmy v Cannes objevily v dalších sekcích festivalu sporadicky, přesněji dvakrát (Oskar Reif a jeho Postel a Petr Václav a jeho Cesta ven). Možná tento výčet za posledních třicet let pomůže lépe pochopit, čím je účast filmu Out pro českou a slovenskou kinematografii tak výrazná.

Po zhlédnutí filmu bylo patrné, proč se film do prestižní sekce canneského festivalu dostal. Je to v jistém smyslu čistý film po všech stránkách – jasný příběh nezaměstnaného muže, příběh, který se držel své hlavní linie. Je to typický festivalový film, protože téma muže hledajícího práci jistě není atraktivní komerční téma, které by vábilo lidi do kin. Navíc se ve snímku mluví maďarsky, rusky, lotyšsky. Ale je to srozumitelné vyprávění od začátku do konce, nemá na rozdíl od jiných festivalových nebo rádobyfestivalových filmů nesrozumitelné pasáže, které se alibisticky vydávají za umění.

Out
Zdroj: Arizona Distribution

Hlavní hrdina, dělník Ágoston (maďarský herec Sándor Terhes) se vydá na cestu do Lotyšska ve snaze najít práci. Na své cestě za novou prací i za svým snem – chytat ryby – se setkává s rozmanitými lidmi. Někteří jsou nadšenci, jiní vykukové, další birazní figurky, které jako by ani nemohly skutečně existovat. Ágoston má tu výhodu, že má dospělou dceru (hraje ji Judit Bárdos) a rozumnou manželku, takže při své cestě už je odpovědný více méně jen sám k sobě. Což mu dává možnost nepokořit se před kdekým a akceptovat poteciální rizika, která ublíží jen jemu. Výborná je ve filmu také kameramanská práce. Ladění některých scén do modrozelena podtrhuje hrdinovu vášen pro rybaření, pro vodu, pro moře.

Vybrat si takový příběh pro svůj debut se ukázalo také jako šťastná volba. Režisér a herci nemusí řešit náročné hyperpříběhy, jaké se ve velkém objevují v letošní hlavní soutěži a které vypadají jako neustále natahovaný film. „Náš příběh se několikrát proměňoval, původně měl být hlavní hrdina mladý člověk mojí generace. Ale pak jsem nabyl dojmu, že by film s člověkem bez životních zkušeností vyzníval povrchně, neuvěřitelně, tak jsme hrdinu udělali trochu staršího, z generace našich rodičů,“ přiznal v Cannes po projekci režisér Kristóf.

György Kristóf o filmu Out (zdroj: ČT24)

Je potěšitelné, že Out nenásleduje vlnu těžkých sociálních titulů z evropského Východu, kde se v temných zákoutích ošuntělých sídlišť odehrávají korupční dramata nebo násilí. Film ukázal, že obstojí v konkurenci canneských festivalových snímků. Jestli dosáhne na nějakou z cen, to je otázka, protože festivaly jsou podobných počinů plné. Ale filmu Out se podařilo překročit tu hranici na cestě k hlavnímu programu. Shodou okolností se promítá v sekci, kde po boku americké herečky Umy Thurmanové coby prezidentky poroty zasedá i umělecký ředitel karlovarského festivalu Karel Och. Je to debut, takže soutěží i o cenu pro nejlepší první film. Ale už jen účast v takové prestižní sekci je pro slovenskou, a potažmo českou kinematografii velkým oceněním.

Film Out je jediný zástupce za českou stranu v oficiálním festivalovém programu. Slovensko-maďarsko-český koprodukční snímek za Českou republiku zastupuje producent Jiří Konečný a jeho společnost Endorfilm. V sekci Cinéfondation se ještě promítne slovenský studentský film Atlantida, 2003, který vznikl v koprodukci filmových škol VŠMU a FAMU. Kromě oficiálního programu se na filmovém trhu v Cannes nabízely české nebo koprodukční filmy Masaryk, Bába z ledu, Pátá loď a Přes kosti mrtvých. Dobrou zprávou je, že všechny mají za sebou zkušené mezinárodní agenty, což titulům lépe pomůže dostat se do zahraničních kin.