Kolaborant v pojízdné kanceláři? Já, Baťa vyvrací mýty

Úspěšně vedl obuvnické impérium po tragické smrti bratra Tomáše v roce 1932, zemřel ale v exilu s cejchem zrádce. Příběh Jana Antonína Bati rekonstruují od 14. ledna v Městském divadle Zlín. Představení Já, Baťa je druhým dílem v zamýšlené baťovské trilogii. V hlavní roli slavného podnikatele se představil Rostislav Marek.

Hra podle scénáře a v režii Dodo Gombára Baťa Tomáš, živý se ve Zlíně hrála dva roky, do března 2016. Nyní Tomáše, zakladatele světoznámé značky, na jevišti střídá Jan Antonín – stejně jako v životě, kdy se po smrti svého nevlastního bratra ujal vedení zlínských obuvnických závodů. I on měl své vlastní vize.   

Fyzicky herec Rostislav Marek svému předobrazu podobný není, naopak až dokumentární přesnost se snažili tvůrci zachovat v tom, co Jan Antonín a další postavy říkají a dělají. „Dvě třetiny textu jsou věty z dopisů, archivních materiálů, dokumentů, autentických výpovědí,“ upozorňuje režisér Patrik Lančarič. I autor hry Peter Pavlac je Slovák – zlínské divadlo si proto od nich slibuje nezaujatý pohled na dosud nejednoznačně přijatou osobu Jana Antonína Bati.

„Soud ho omilostnil, veřejnost ne“

Ten po převzetí firmy dopomohl k dalšímu rozmachu baťovského impéria, jeho velké plány mu ale přetrhla válka. V červnu 1939 odjel z Československa a přes intermezzo ve Spojených státech se usadil v Brazílii, kde v polovině 60. let i zemřel. „Dokázal tam vybudovat ještě čtyři města. Taková nezlomná vůle a síla,“ obdivuje Baťu režisér Lančarič.

Tehdejší Čechoslováci na někdejší zlínskou osobnost ale pohlíželi trochu jinak. Vnímali ho jako zrádce a kolaboranta. „Byl omilostněn až v roce 2007 našimi soudy. Veřejností ale, myslím si, omilostněn dosud nebyl. Tuto chybu je třeba napravit,“ domnívá se Rostislav Marek.

2 minuty
Ve Zlíně uvádějí hru o Janu Antonínu Baťovi
Zdroj: ČT24

Autora hry Petera Pavlace proto mimo jiné při psaní zajímalo, proč Baťa československou exilovou vládu za druhé světové války podporoval tajně. Inscenace Já, Baťa s ironií vyvrací i další, v tomto případě docela neškodný mýtus – o Janově pojízdné šéfovské kanceláři. Divadelní scénu tvoří její věrná kopie, hlavní hrdina do ní ale nevstoupí. Ani v té skutečné ve zlínském mrakodrapu totiž nikdy žádný Baťa neseděl. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Torčík přeložil komiks Tady a napsal i vlastní knihu

Česky vyšel grafický román Tady. Průkopnické dílo Richarda McGuirea je oceňováno především pro neotřelou práci s obrazovými panely. Přeložil ho Marek Torčík, držitel Litery za prózu, který nedávno vydal také vlastní nový text.
před 20 hhodinami

Olivy ve skle spojily tři sklářské generace

V Liebiegově paláci v Liberci je k vidění výstava Olivy ve skle, která představuje tři generace významné sklářské rodiny Olivových. Je součástí chystaného čtvrtého ročníku festivalu skla a šperků Crystal Valley Week.
před 22 hhodinami

Kostel ustupuje těžbě. Švédové stěhují celé město

Ve švédském městě Kiruna začal přesun dřevěného kostela z 19. století, který patří k symbolickým památkám skandinávské země. Stavba vážící šest set tun se přemístí o necelých pět kilometrů, přesun potrvá dva dny. Důvodem je rozšíření těžby v největším podzemním dole na železnou rudu na světě.
včeraAktualizovánopřed 22 hhodinami

Komiksová výstava Lidé ve válce ukazuje překvapivé a neznámé osudy

Komiksová výstava Lidé ve válce v Liberci představuje návštěvníkům často překvapivé a neznámé osudy na velkoformátových kartách dotvořených kresbami výtvarnice Toybox. „Ona dokáže do obrazů dávat neuvěřitelnou emoci. Když ty postavy najednou mají obličej, příběh je reálný, není jenom číslo, ale stane se člověkem,“ popisuje kresby umělkyně scénograf výstavy Ricardo Hoineff. Výstava se mimo jiné soustřeďuje na život poznamenaný druhou světovou válkou. „Liberec byl hlavním městem říšské župy Sudety, takže to bylo centrum nacismu,“ doplňuje expozice výstavy historik a kurátor Ivan Rous.
18. 8. 2025
Načítání...