Film Ve stínu zastínila touha po dokonalosti

Distribuční premiéru si právě odbyla žhavá novinka Davida Ondříčka Ve stínu. Režisér snímek charakterizuje jako film noir s přídechem dobové detektivky. Jeho ctižádostí, jak sám říká, bylo především udělat film s výraznou vizualitou, která by odpovídala dobové atmosféře.

Oficiální text distributora praví: „V bývalém Československu 50. let se odehrává napínavý kriminální příběh, který ve svém důsledku zasáhne do osobních osudů aktérů i jejich blízkých. Kapitán Hakl (Ivan Trojan) vyšetřuje krádež v klenotnictví. Z běžné vloupačky se ale vlivem zákulisních intrik tajné policie začíná stávat politická kauza. Z nařízení Státní bezpečnosti přebírá Haklovo vyšetřování major Zenke (Sebastian Koch), policejní specialista z NDR, pod jehož vedením se vyšetřování ubírá jiným směrem, než Haklovi napovídá instinkt zkušeného kriminalisty. Na vlastní pěst pokračuje ve vyšetřování. Může jediný spravedlivý obstát v boji s dobře propojenou sítí komunistické policie? Protivník je silný a Hakl se brzy přesvědčuje, že věřit nelze nikomu a ničemu. Každý má svůj stín minulosti, své slabé místo, které dokáže z obětí udělat viníky a z viníků hrdiny.“

  • Ve stínu / Ivan Trojan zdroj: Falcon http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/40/3929/392868.jpg
  • Ve stínu / Soňa Norisová zdroj: Falcon http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/40/3929/392866.jpg
  • Ve stínu / Sebastian Koch zdroj: Falcon http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/40/3929/392872.jpg
  • Ve stínu / Marej Taclík a Sebastian Koch zdroj: Falcon http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/40/3929/392875.jpg

Výsledek lze hodnotit jako skutečně zdařilý snímek, který vyniká precizní formou a zřetelnou ctižádostí vytvořit film na úrovni. Vynikající obrazová stránka, skvělé herecké výkony, dokonalý střih, dokreslující hudba. Dalo by se říci, že vlastně nic neschází, jenže, bohužel, tomu tak není. 

„Od počátku jsme usilovali o to, vytvořit velký evropský projekt, na němž by spojili síly zástupci kinematografií středoevropského regionu – a to jak v oblasti financování filmu, tak prostřednictvím hereckého obsazení nebo jako členové nejužšího tvůrčího štábu,“ říká producent Kryštof Mucha. „Při své práci pro Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary jsem byl účastníkem mnoha diskusí, v nichž se hledá odpověď na otázku, jaký typ českého filmu je schopen získat zájem zahraničních diváků. My jsme se tímto snímkem pokusili o jednu z odpovědí. Ve stínu nabízí nejen atraktivní detektivní zápletku na pozadí skutečných reálií, ale především silný příběh o hledání pravdy bez kompromisů a jsem přesvědčen, že právě díky tomu bude film schopen oslovit i mezinárodní publikum,“ dodává. 

  • Ve stínu zdroj: Falcon
  • Ve stínu zdroj: Falcon

Snad v těchto slovech lze najít odpověď na otázku, co vlastně snímku schází. Jako by tvůrci ve snaze vyrobit dokonalý film, přitažlivý především pro zahraniční diváky, zapomněli sami na sebe, na svou osobitou výpověď, na prezentaci svého pohledu. To jsou totiž vyzkoušené a bohužel často podceňované atributy, které jediné dokáží vtisknout dílu punc jedinečnosti a vytvořit onu nadstavbu, která vyhrává i na mezinárodním poli. Vždyť snad všechny filmy národních kinematografií, které si získaly uznání a zájem mimo domovskou platformu, byly originálními výpověďmi povětšinou stavěné na místních reáliích a vždy disponující zřetelným autorským rukopisem.

Tvůrci filmu Ve stínu v honbě za dokonalostí od svého tvůrčího vkladu v průběhu práce ustoupili. Jako by Ondříček poslouchal příliš cizích (třebaže uznávaných a zkušených) rádců, až se sám kamsi vypařil. Kde je jeho poetika z filmu Šeptej, která tak všechny okouzlila? 

Zřejmě ji odstranil zahraniční koproducent Ehud Bleiberg, který si svůj vstup do poměrně drahého projektu vymínil možností „překopat“ původní (pravděpodobně tu nejvíce „ondříčkovskou“) verzi. Podle informací výroba konečné verze trvala 4 roky a scenárista Marek Epstein napsal celkem 17 verzí. Při samotné realizaci pak do hry vstupovaly různé osobnosti v čele s hlavními představiteli Ivanem Trojanem a Sebastianem Kochem a také Ivan Passer, který pomohl při závěrečném střihu.

Snímek se vyznačuje sevřenou stavbou, kdy jedna scéna logicky následuje druhou. Herecké výkony jsou propracované a velmi soustředěné, svá tajemství si většina postav schovává, vše se děje pod povrchem a režisér povolí ukázat vždy jen kousíček - pohled, gesto, úšklebek a pryč. Nic není zbytečné, ale také nic nepřekvapí.

  • Ve stínu / David Švehlík a Ivan Trojan zdroj: Falcon
  • Ve stínu / Ivan Trojan zdroj: Falcon

Dnes si už jen můžeme domýšlet, jak asi vypadal původní sestřih, kdy se snímek ještě jmenoval Ve stínu koně - původně totiž ve filmu byla stěžejní scéna, kdy hlavní hrdina Hakl po emotivně vypjaté situaci na ulici uvidí ležícího, umírajícího koně, kterého milosrdně, ale s rozhodností, kterou vyprovokoval vztek z předešlého, zastřelí. Režisér přistoupil na odstranění této scény, prý z důvodů, že byla příliš symbolická a plná patosu. Ale možná právě absence emotivních scén, které působí přímočaře a bez skrupulí, ubírá filmu na působivosti. U filmu tohoto žánru a zaměření musí publikum plakat nebo být vývojem děje totálně překvapeno. Ani jedno ani druhé se však nekoná.

Velká škoda, že David Ondříček zůstal ve stínu chtěné dokonalosti. Mohlo to být opravdu dokonalé. 

Ve stínu - česko-slovensko-polsko-izraelská koprodukce. V hlavních rolích čtyřnásobný držitel Českého lva Ivan Trojan a německý herec Sebastian Koch, jenž hrál mimo jiné v oscarovém dramatu Životy těch druhých. V dalších rolích vystupují Soňa Norisová jako Haklova žena Jitka, David Švehlík v roli Haklova policejního parťáka Beňa, Jiří Štěpnička ztvárnil Haklova nadřízeného, dále hrají Marek Taclík, Norbert Lichý, Martin Myšička, Miroslav Krobot, Simona Babčáková a další. 

Producenty filmu jsou David Ondříček (Lucky Man Films) a Kryštof Mucha a Ehud Bleiberg -Bleiberg Entertainment, koproducenty Jacek Naglowski a Agnieszka Janowska z polské produkční společnosti Centrala Film a za Slovensko Patrik Pašš (Trigon Production). Koproducentem jsou dále společnosti RWE, United King Films a Barrandov Studio, hlavním partnerem je TV Nova, parterem jsou HBO, České dráhy a Odra film.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
20. 12. 2025

Na česká pódia v roce 2026 zamíří MGK, Nick Cave nebo Marilyn Manson

Hudební hvězdy plánují své koncerty i několik let dopředu. Už je tak jasné, kdo z těch zahraničních má v roce 2026 v kalendáři jako svou zastávku také Česko.
20. 12. 2025

Oscar následuje diváky, od roku 2029 se přesouvá na YouTube

Na internetu a zdarma má být od roku 2029 k vidění ceremoniál cen Oscar. Prestižní filmové ocenění tak po desítkách let opouští televizní obrazovky a přesouvá se výhradně na největší on-line videoplatformu YouTube. Ostatně podobně jako spousta diváků, kteří si už zvykli sledovat filmy prostřednictvím streamovacích služeb spíš než v televizi nebo v kinech.
19. 12. 2025

Stávka v Louvre je u konce, muzeum se zcela otevřelo návštěvníkům

Pařížské muzeum Louvre se v pátek zcela otevřelo návštěvníkům poté, co odboráři ukončili stávku za lepší pracovní podmínky pro zaměstnance a větší výdaje na jejich bezpečnost, píše agentura AFP. Stávka, do které se zapojilo nejméně tři sta zaměstnanců, trvala od pondělí.
19. 12. 2025
Načítání...