Čtenáři, máš zelenou! Svaz knihkupců láká do obchodu

Na zelenou už se nechodí jen přes přechod, ale také do knihkupectví. Na čtvrtek 23. dubna totiž v celé republice připadá den, kdy Knihy mají zelenou. Při této příležitosti dochází ke zlevnění všech zakoupených knih o 15 procent. Svaz českých knihkupců a nakladatelů tím chce bojovat proti prodeji publikací přes internet a snaží se veřejnost nalákat zpátky do obchodů.

Svaz českých knihkupců a nakladatelů je v evropském kontextu spíše výjimkou, protože zastupuje knihkupce i nakladatele. Většinou jsou knihkupecké a nakladatelské svazy oddělené. A právě knihkupectví jsou v celé Evropě pod velkým tlakem. Jejich konkurencí se stávají ani ne tak elektronické knihy, jako spíš prodej tištěných knih přes internet.

„Všichni cítíme, že knihkupectví jsou nedílnou součástí kulturní atmosféry měst a přispívají ke kvalitě života. Cenná je i samotná možnost knihy si prohlédnout, seznámit se s nimi podrobněji než z pouhé anotace na internetu,“ prohlašuje Svaz.

„Jestliže jdou lidé do knihkupectví, aby si prohlédli knihu, a pak se vrátí domů a objednají si ji přes e-shop, tak to kamenná knihkupectví likviduje,“ postěžoval si předseda Svazu Martin Vopěnka. Internetoví prodejci mají podle něj oproti kamenným obchodům velmi nízké marže, protože „to mohou provozovat někde z garáže“. „Za všechno se musí platit. To, že knihkupectví existuje, je na nějakém hezkém dostupném místě, najdete v něm široký sortiment knih, se promítá do maloobchodní ceny knih,“ připomněl Vopěnka.

Podíl prodeje přes internet podle odhadu Svazu stále roste a v současnosti se blíží 20 procentům. „Liší se to, třeba u naučné literatury je to 20 až 30 procent, u dětské literatury kolem 15 procent,“ upřesnila tajemnice Svazu Marcela Turečková.

Elektronické knihy naproti tomu tvoří necelá 2 procenta celého knižního trhu. „Vypadá to, že elektronické knihy jsou takovým dobrým doplňkem, který si s tištěnými knihami nekonkuruje. Obavy, že se budou prodávat na úkor tištěných knih, se nepotvrdily. Dokonce ani ve světě,“ poznamenal Vopěnka.

Interaktivní mapa a doprovodné akce

Letošní kampaň dala vzniknout interaktivní on-line mapě všech knihkupectví po celém Česku. „Zatím se na ní ukazuje velmi hustá síť knihkupectví. Ale bude tomu tak i v budoucnu? Pro to, aby tomu tak bylo, chce Svaz udělat maximum. A chce to udělat společně se zákazníky, čtenáři. Svátek knih bude tak letos rovněž příležitostí dovědět se o knihkupcích a knihkupectvích něco víc,“ slibují organizátoři. Do obchodů s knihami chtějí přilákat také děti, které jsou obklopeny moderními technologiemi. Návštěva knihkupectví prý může být prvním krokem k aktivnímu čtenářství.

Kampaně se účastní všechny knižní řetězce, stejně tak nezávislá knihkupectví. Na mapu se podívejte zde. Zvýrazněna jsou knihkupectví, v nichž se budou konat doprovodné akce (čtení, autogramiády, besedy či workshopy se známými literárními tvůrci).

Stejnou patnáctiprocentní slevu nabídli knihkupci i v loňském roce, kdy chtěli podpořit zavedení nulové DPH na knihy. Tehdy zaznamenali třikrát větší tržby než obvykle. Nulové sazby daně se knihkupci nakonec nedočkali, vláda nicméně snížila od nového roku DPH na knihy z 15 na 10 procent.