Život se škatulkou i bez
„Film jsem natočila proto, aby zapůsobil na diváky a vzbudil v nich proud myšlení a cítění, který by mohl vést k proměně, přehodnocení,“ říká Remundová o Životu bez škatulky. „Každý žijeme v určitých stále se opakujících činech. Když se člověk zamyslí, může se posunout dál,“ vysvětluje.

Theodora Remundová hostem pořadu Události v kultuře
Film zabírá tři hrdiny. Dva žijí se zvířaty v maringotce, ale každý sám, pouze se zvířaty. Matka dívky, která žije s koňmi, pak reprezentuje většinovou společnost. „Schéma postav vyjadřuje můj vnitřní stav; ti dva lidé žijí nekompromisní, důsledný život plný těžkostí. Maminka žije městský život plný kompromisů. Já žiju někde mezi nimi, vlastně jsem se tam hledala,“ říká Remundová.
Oba hrdinové měli problematické dětství, kvůli němuž ztratili možnost normální komunikace s lidmi a začali ji hledat jinde. Našli ji ve vztahu ke zvířatům, ke kterým se museli poctivě přiblížit.
Theodora Remundová:
„Nedá se říct, že jsem se dostala do jejich světa. Nechtěla jsem, aby se mi otevřeli, snažila jsem se je zachytit v určitých situacích v komunikaci s lidmi i zvířaty, takové, jací jsou. Neseděli jsme u vína a nehovořili o životě, oni takoví nejsou.“
Restart
Třetí díl dokumentárního cyklu Restart je pak věnován příběhu Romky Evy z Jirkova, pro kterou byla vždy nejdůležitější hodnotou rodina. Vychovala postižené děti, ale potom ji zasáhla ztráta na nejcitlivějším místě. „Cyklus Marie Šandové ukazuje na malém prostoru několik osudů lidí, kteří se ocitli v těžké životní situaci, dokázali se nepoddat a pokračovat dál,“ shrnuje Remundová.
