Idiot? Hra na motivy Dostojevského pro čtyři postavy

Ústí nad Labem – Se zkušeností Uražených a ponížených se ústecké Činoherní studio podruhé vrací k Dostojevskému. Předlohou k nejnovější hře, která bude dnes uvedena v premiéře v režii Natálie Deákové, se stal jeho Idiot. Název ale na plakátech Činoheráku doprovází velký otazník. Tvůrci hry tímto způsobem diváky předem upozorňují, že do složitého díla ruského klasika zasáhli velmi razantně.

Netradičního zpracování Idiota se ujal Vladimír Čepek, který román zdramatizoval pro pouhé čtyři postavy. „Chtěli jsme zkusit, nakolik Dostojevského látka snese radikální úpravu,“ říká režisérka představení Natália Deáková. Spíše než o dramatizace se podle tvůrců dá hovořit o díle na motivy. „Pokoušíme se interpretovat Dostojevského složité dílo skrze tyto čtyři postavy, jejich bohaté vnitřní životy a komplikované vztahy,“ uvedli autoři hry Idiot?.

Podobně jako Don Quijote budí Myškin svojí naivitou posměch a podobně jako Kristus budí svojí odlišností opovržení. V Idiotovi autor zkoumá principy dobra a zla. Může tak čistý člověk, naivitou podoben dítěti, přežít v současné společnosti?

Reportáž Jana Stuchlíka (zdroj: ČT24)

Diváci se na jevišti setkají s Myškinem (Jiří Maryško), Nastasjou (Tereza Hofová), Rogožinem (Kryštof Rímský) a Aglajou (Hana Vagnerová). Při vzniku představení si tvůrci prý dopředu nedávali žádná omezení. Původně dokonce zvažovali, že hlavní postavou nebude jako obvykle kníže Myškin, ale jeho protihráč, kupec Rogožin. „Myslím, že jsme došli, kam jsme chtěli. Je to takové komorní drama se špetkou humoru,“ domnívá se Jiří Maryško, představitel Myškina.

Idiota napsal Dostojevskij po deseti letech nucených prací na Sibiři, odkud se vrátil zlomený psychicky i fyzicky. Ústečtí tvůrci jsou přesvědčeni, že hlavní téma – zda čistý člověk s morálkou může přežít v současné společnosti – v jejich upravené hře zůstalo. Uznávají ale, že znalce Dostojevského jejich představení z diváka neudělá. Herečka Tereza Hofová (Nastasja) doporučuje opačný přístup – nejprve si přečíst knihu a pak jít do divadla.