Více než 80 let bylo autorství obrazu předmětem sporů a byly o něm napsány dvě knihy. „Příběh La Belle Ferronniere je stejně o estetických a vědeckých základech dějin moderního umění, jako o pravosti malby samotné,“ uvedl aukční dům Sotheby's ve svém katalogu.
Portrét, který pravděpodobně představuje milenku milánského vévody Ludovika Sforzy Lucrezii Crivelliovou, vytvořil patrně před rokem 1750 některý z da Vinciho pozdějších následovníků.
Jednu ze dvou verzí La Belle Ferronniere přivezl do Spojených států v roce 1920 americko-francouzský novomanželský pár. Manželka vojáka Harryho Kahna Andrée obraz dostala jako svatební dar od své babičky. Tehdy se ještě věřilo, že jde o výtvor da Vinciho, což potvrdil i jistý francouzský odborník.
Když ale Kahn chtěl obraz prodat za 250 tisíc dolarů kansaskému institutu umění, londýnský obchodník s uměleckými předměty Joseph Duveen v jednom rozhovoru prohlásil, že jde o podvrh. To zažehlo právní bitvu, která se vlekla několik let. O dílo se začal zajímat celý umělecký svět.